Velg riktig mÄlsetting for dine Facebookannonser!

Robust Theme

"

Velg riktig mÄlsetting for dine Facebookannonser

Målsetting er det aller første du velger når du setter opp en kampanje Facebook. Og det er det en grunn til. Du må vite hva det er du ønsker å oppnå med kampanjen din, FØR du setter den opp.

Hvorfor er dette så viktig?

Alt annet du gjør når du fullfører kampanjen og annonsene dine gjøres på bakgrunn av hva det er du ønsker å oppnå. Hvilken målgruppe du velger, hvilke bilder du bruker, hvilken tekst du lager, hvilken landingsside de skal ende opp på osv. Alt det velges og settes opp på bakgrunn av det du ønsker å oppnå med din annonse.

For veldig mange er målet å oppnå et salg. Eller å skaffe leads / potensielle kunder. Altså å få noen til å fylle inn navn og e-post. Men det kan og være at du ønsker at de skal se videoen din, engasjere seg i innlegget ditt, sende en melding på Messenger, laste ned appen din etc.

Og Facebook må vite hva det er du vil. Fordi.. Facebook/Meta optimaliserer for å prøve å oppnå ditt mål med kampanjen.

Hva mener jeg egentlig med det?

Optimalisering av kampanje basert på målsetting:

La oss si at målet er salg da, som et eksempel. Og du setter opp din kampanje med utgangspunkt i det (samt at du har satt opp korrekt sporing på din nettside for å kunne spore når det skjer et salg).

Hver gang noen klikker på annonsen din og deretter ender opp med å kjøpe noe, så får Facebook beskjed om det. Og i din annonserapport så vil det registreres som et oppnådd «resultat». Fordi du har sagt at det resultatet du ønsker er et salg.

Og hver gang dette skjer. Så får Facebook inn mer og mer data om hvilke typer personer som kjøper fra deg. Og algoritmene vil bruke dataen de får inn, til å jobbe for å finne flere av samme type folk (i din målgruppe) som mest sannsynlig vil kjøpe noe. De viser frem din annonse til den type folk som er mer tilbøyelig til å kjøpe noe fra deg enn andre.

Men hvis du hadde valgt målsettingen «engasjement,» og i annonsesettet satt opp at du ønsker «videovisninger» på denne kampanjen. selv om ditt mål egentlig var salg.

Så kan nok kampanjen gi deg noen salg, men da ville Metas algoritmer jobbet for å få flest mulig til å se så mye som mulig av din video. Og da prøvd å finne disse folkene som er interessert i å se videoen. De viser annonsen din folk som er interessert i å se video, og ikke nødvendigvis folk som er interessert i kjøpe noe.

Da har vi avklart hvorfor det er viktig å ha fokus på målsetting.

Så kan vi se kjapt på de typene målsettinger som fins i Metas Annonseadministrasjon, og hva de innebærer. Så må du selv avgjøre hvilke av dem som er relevante for hver av dine kampanjer.

Dette er de ulike målsettingene i annonseadministrasjonen:

 

Oppmerksomhet:

Her er du ute etter, nettopp oppmerksomhet. Annonsene vises til de personen som mest sannsynlig kommer til å huske dem. Egnet hvis du for eksempel er ute etter rekkevidde, merkebevissthet eller videovisninger.

Trafikk:

Her ønsker du å sende personer til et sted. Ofte nettsiden din. Men kan og være en app eller et Facebook-arrangement. Egnet hvis du for eksempel ønsker lenkeklikk, visninger av landingsside eller å få meldinger på Messenger /WhatsApp. 

Engasjement:

Her er du ute etter å få folk til å engasjere seg på et vis.

Du kan bruke denne målsettingen hvis du for eksempel vil få flere meldinger, få de til å like/dele/kommentere på ditt innlegg, få videovisninger eller svar på arrangementet ditt.

Kundeemner

Her vil du ha inn kundeemner. Eller det som på «fagspråket» kalles Leads. Du vil ha inn informasjon om folk. Som regel e-post og navn. For å bygge e-postliste for eksempel.

Ofte er målet i enden å skape salg. E-postadressene skal jo brukes til å selge noe på sikt. Men selve kampanjen er laget for å hente inn e-postene/informasjonen. Og det er det som er målet med annonseringen. Egnet for å få folk til å fylle inn skjema, sende en melding på Messenger eller ringe deg.

Promotering av app.

Ganske selvforklarende. Du ønsker å få folk til å installere appen din og/eller gjøre spesifikke handlinger i din app (for eksempel et kjøp).

Salg

Denne handler om konverteringer. Du ønsker å få folk til å gjennomføre en handling. Ofte er dette et kjøp. Du bruker denne kampanjetypen til å finne personer som sannsynligvis kommer til å kjøpe produktet eller tjenesten din.

Her må du ha sporing via «Metapikselen» satt opp. Dette fordi at Facebook/Meta må kunne spore at handlingen du vil oppnå (kjøp for eksempel) skjer etter at de har klikket på annonsen din og havnet på din nettside.

 

Oppsummert så er det med målsetting utrolig viktig når du skal annonsere på Facebook (og alle andre steder for så vidt). Alt som produseres og settes opp for dine kampanjer bør gjøres med utgangspunkt i det du ønsker å oppnå.

Hvilken målsetting er mest viktig for deg når du annonserer på nett?

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.