4 verktøy for e-postmarkedsføring

Robust Theme

"

4 verktøy for e-postmarkedsføring

Du kan få veldig gode resultater fra markedsføring på sosiale medier. Både organisk og betalt.
Men du bør i tillegg til dette ha fokus på e-post. E-postmarkedsføring er, i motsetning til det mange tror, ikke gammeldags og ineffektivt.
 
E-postmarkedsføring er kanskje den mest kostnadseffektive måten å markedsføre seg på. Det er en relativt lav investering som skal til for å få satt opp et nyhetsbrev og å administrere ulike e-postlister.
 
Markedsføring via e-post er personlig, målrettet, målbart og tillitsvekkende. Og i tillegg eier du din e-postliste. Du eier ikke hverken Facebook, Instagram eller andre sosiale medier. Dermed kan endringer på disse plattformene som du ikke har kontroll på, påvirke deg og din markedsføring. Mens e-postlisten din, den er din og er ikke prisgitt andres avgjørelser og endringer.

 

Hvilke programmer/verktøy bør du ta i bruk?

 
Dette kommer selvsagt an på ditt behov og dine forutsetninger. Og det er veldig, veldig mange ulike verktøy og programmer å velge mellom. Og mange er gode. Her en introduksjon av 4 populære verktøy som fins. Campaign Monitor, Aweber, Mailchimp og Klaviyo.
 

 

Campaign Monitor:

Med Campaign Monitor kan du designe og sende e-postkampanjer, sette opp automatiserte e-postløp, opprette og administrere e-postlister, automatisere e-postmarkedsføring, lage registreringsskjema/landingssider og spore resultatene kampanjene dine gir. Over 100 maler du kan ta i brukt, samt tilgang til Stock-bilder

Fordeler:

Campaign Monitor er relativt enkel å bruke. Drag-and drop verktøy gjør at du enkelt flytter og redigerer elementer rundt i ditt oppsett.

Gode rapporterings- og analysefunksjoner som gjør at du kan følge med på resultatene e-postkampanjene dine gir. Inkludert muligheter for A/B-testing av mailene dine. Som gjør at du kan justere din markedsføringsstrategi basert på data.

Har en rekke integrasjoner med andre tredjepartsverktøy, som Salesforce, Shopify, Wordpress, Hubspot, Magento og flere.

 

Ulemper:

Ikke noen live support chat. Du kan lete etter svar i ulike artikler og stille spørsmål til en chat-bot som gir deg linker til artikler. Skal du snakke med en person må du fylle inn skjema og få svar på e-post.

Litt færre maler tilgjengelig enn  hva enkelte av de andre tilbyr (som Aweber og Mailchimp)

Et voldsomt prishopp så snart du kommer over 510 abonnenter i din liste. Da hopper prisen fra $9 til hele $29 pr. måned for billigste versjon.

 

Prising:

De har ikke en gratis prøveperiode. Eller dvs. du kan teste gratis hvis du har 5 eller færre kontakter, som er så få at jeg egentlig ikke regner det som en reell gratis prøveperiode.

Prising er som hos de fleste andre, basert på hvor mange abonnenter du har i din liste, samt hvilken funksjonalitet du trenger. Laveste pris er $9 pr. måned (ved under 510 abonnenter).

 
 

Aweber: 

Inkluderer alle de vanlige funksjonene. Som å lage e-postkampanjer, sette opp automatiserte e-postløp, opprette og administrere e-postlister, automatisere e-postmarkedsføring, opprette skjema/landingside, og du kan spore resultatene kampanjene dine gir. 

Fordeler:

Aweber er og er relativt enkel å bruke. Drag-and drop verktøy gjør at du enkelt flytter og redigerer elementer rundt i ditt oppsett.

Over ulike 600 maler tilgjengelig gir deg fleksibilitet til å designe e-poster raskt og effektivt.

Har en rekke  integrasjoner med andre tredjepartsverktøy, som Facebook, Shopify, Wordpress, Zapier, Paypal og flere.

Tilbyr support via telefon, live-chat og e-post (dersom du har betalt versjonen).

Tilbyr gratis-versjon

 

Ulemper:

En del melder om at Aweber har litt begrenset funksjonalitet inkludert i de billigste planene kontra andre plattformer. Og at du dermed får ganske mye mindre for pengene enn hos andre leverandører. 

Segmenteringen er litt begrenset: Når det gjelder å segmentere kampanjelistene og ekskludere bestemte kunder fra sendinger er ikke Aweber best i klassen.  

Prising:

Tilbyr gratis-versjon dersom du har under 500 abonnenter i din liste (med litt begrenset funksjonalitet selvsagt - men greit for å komme i gang).

Prising er som hos de andre basert på hvor mange abonnenter du har i din liste, samt hvilken funksjonalitet du trenger. Laveste pris er $0 pr. måned som sagt (ved under 510 abonnenter). Neste steg er $12,50 og oppover (avhengig av antall abonnenter og hvilke funksjoner du trenger).

 

Mailchimp:

Mailchimp er en veldig populær plattform der du kan sende e-postkampanjer, sette opp automatiserte e-postløp, opprette og administrere e-postlister, automatisere e-postmarkedsføring, lage registreringsskjema/landingssider og spore resultatene kampanjene dine gir. Over 100 ferdige maler du kan ta i bruk.

 

Fordeler:

Gode rapporterings- og analysefunksjoner som gjør at du kan følge med på resultatene e-postkampanjene dine gir. Inkludert muligheter for A/B-testing av mailene dine. Som gjør at du kan justere din markedsføringsstrategi basert på data.

Har en rekke integrasjoner med andre tredjepartsverktøy, som Salesforce, Shopify, Wordpress, Hubspot, Zapier, Magento og flere.

Tilbyr gratisversjon (med begrensinger selvsagt).

Har support via e-post og chat 24/7 for de betalte planene.

 

Ulemper:

Har et litt dårlig rykte på seg når det kommer til at e-postene derfra ofte havner i spam for mottakerne (dog er ikke dette tilfellet for alle - er en rekke ting som kan påvirke dette).

Brukervennligheten er ikke fullt så bra som hos enkelte av konkurrentene. Tar litt tid å få oversikt over alt og bli kjent med hvordan alt fungerer.

Mulighetene som fins for hvordan du kan organisere/segmentere kontaktene dine i ulike lister er litt rotete og begrenset sammenlignet med enkelte av konkurrentene. 

Gratisversjonen har kun support de første 30 dagene (og kun på e-post).

 

Prising:

Prising er som hos de andre basert på hvor mange abonnenter du har i din liste, samt hvilken funksjonalitet du trenger. De betalte planene har en startpris på $13

Tilbyr gratisversjon, samt at du kan teste de oppgraderte planene (som har flere funksjoner og muligheter) i 1 måned.

 

Klaviyo:

Dette er en plattform for deg med nettbutikk. Så her må du ta informasjonen om dette med det i bakhodet. Har du ikke nettbutikk er nok ikke Klaviyo veldig interessant for deg.

Klaviyo lar deg sende e-postkampanjer, sette opp automatiserte e-postløp, opprette og administrere e-postlister, automatisere e-postmarkedsføring, lage registreringsskjema og spore resultatene kampanjene dine gir.

Og de kan integreres med mange nettbutikkløsninger som gjør at du kan se i kroner og øre hva e-postmarkedsføringen din gir deg av inntekt. De har og sms som en del av sitt tilbud. Slik at du kan bruke sms i markedsføringen din.

 

Fordeler:

Gode rapporterings- og analysefunksjoner som gjør at du kan følge med på resultatene e-postkampanjene dine gir. Og med integrasjon med din nettbutikk-løsning, så kan du se om markedsføringen er lønnsom. Da du kan se hva hver enkelt e-post og hver enkelt automatisert sekvens drar inn av inntekt.

Har en rekke integrasjoner med andre tredjepartsverktøy. Og det inkluderer selvsagt de fleste av de større nettbutikkplattformene.

Har mange maler du kan velge mellom med tanke på design. Og i tillegg har de maler for sekvenser som du kan sette opp og bare justere til eget bruk. For eksempel automatiserte sekvenser for de som forlater handlekurv, de som melder seg på nyhetsbrev, de som har kjøpt varer osv.

Mulighetene for hvordan du bygger opp og segmenterer lister basert på hva de har foretatt seg i nettbutikken din er gode.

Tilbyr gratisversjon (med begrensinger selvsagt).

Har support via e-post og chat 24/7 for de betalte planene.

 

Ulemper:

Gratisversjonen har kun support de første 60 dagene (og kun på e-post).

Prisene er relativt høye hvis du har behov for en plan utover gratisplanen eller planer for over 500 abonnenter.

 

Prising:

Prising er som hos de andre basert på hvor mange abonnenter du har i din liste, samt hvilken funksjonalitet du trenger. De betalte planene har en startpris på $20 for under 500 abonnenter.

Tilbyr gratisversjon.

 

 

 

Dette er bare 4 verktøy av de mange, mange som fins. Og det som er fordeler/ulemper for deg er kanskje ikke det samme for andre. Du må velge ut fra dine behov og forutsetninger.

Men kanskje denne informasjonen hjelper deg litt på vei.

 

For du må ikke undervurdere e-postmarkedsføring! 

Inkluder dette som én av dine kanaler der du kommuniserer med dine potensielle og eksisterende kunder. Men husk på å følge reglene som gjelder for markedsføring via e-post. Pass på å ha samtykke før du sender avgårde e-poster til dine lister.


Benytter du e-post når du markedsfører bedriften din?

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.