Robust Theme
Dec 09, 2019 2020-04-08 7:40Robust Theme
Hvilken markedsføringskanal bør du velge?
Mange lurer på hvilken markedsføringskanal de bør satse på. Hvor får jeg best resultater? Hvor når jeg flest folk?
Og det er ikke rart man blir usikker. Det er jo haugevis av kanaler å velge mellom og plattformene endrer seg konstant.
Jeg er jo stor fan av Facebook og Facebookannonsering som mange vet. Jeg tilbyr et gratis webinar om temaet og et nettkurs som lærer deg alt du trenger å vite om akkurat dette. Nettopp fordi jeg vet det kan være effektivt og lønnsomt.
Men det betyr ikke nødvendigvis at jeg mener det passer for alle. Og heller ikke at Facebook er den eneste kanalen du bør fokusere på.
Det denne artikkelen handler om er faktisk at du ikke bør legge alle eggene dine i én kurv.
Facebookannonsering er helt topp og fungerer utmerket for veldig mange. Men kanskje bør du i tillegg prøve for eksempel Google Ads og ikke minst e-postmarkedsføring.
Sistnevnte er gratis (sett bort fra kostnad for selve e-postsystemet). Og er i tillegg et sted hvor du har mye mer kontroll på dine data enn du har på sosiale medier. Det har jeg skrevet en del om her
Sosiale medier endrer seg hele tiden. Så hvis du støtter deg ene og alene på én kanal. Kun ett sosialt medie for å markedsføre din bedrift, så blir du veldig sårbar.
Hvis Mark Zuckerberg velger å gjøre store endringer i plattformen så kan det ha konsekvenser for deg som markedsfører. Da må du selvsagt tilpasse deg endringen og justere hvordan du bruker plattformen. Men i tillegg bør du ha andre plattformer/kanaler hvor du er synlig og kan nå din målgruppe.
Så hvilke markedsføringskanaler er «best»?
Det er veldig vanskelig å si helt konkret. For det kommer helt an på hvilken type bedrift det er du driver. Hvor kan du nå din målgruppe? Hvor befinner de seg, og hvor bruker de tiden sin?
E-postmarkedsføring mener jeg de aller fleste bør drive med i en eller annen form. Og ellers så er Facebook og Instagram bra å starte med når det kommer til både organisk markedsføring og annonsekampanjer. De fleste målgrupper vil du finne der.
Deretter er og Google Ads veldig effektivt for mange. På Google så søker folk aktivt etter svar på noe. Får du dem inn via annonser der så vet du som oftest at de aktivt har søkt etter det du tilbyr eller kan hjelpe dem med. Altså en helt annen type plattform å annonsere på enn for eksempel Facebook, hvor folk ofte er i et helt annet modus.
Men disse vurderingene av ulike markedsføringskanaler er veldig generelle.
Kanskje er TikTok, Youtube, Snapchat eller Pinterest kanaler som passer mye bedre for din bedrift. Dette må du gjøre en vurdering på selv.
Hvis du vil vite mer om hvilke (og hvor mange) folk som benytter de ulike plattformene så er SoMe-trackeren til IPSOS veldig fin å se på. Der finner du tall og informasjon pr. kvartal for norske brukere av alle de mest populære sosiale mediene. Den finner du her
Konklusjonen er:
Kanskje kjedelig med en såpass vag konklusjon. Men det er altså slik at du må finne kanalen(e) som fungerer for din bedrift. Og kanskje må du da teste ut litt forskjellig for å se hvor målgruppen responderer best. Ulike kanaler krever i tillegg ulik måte å kommunisere på, og ulik måte å utforme annonser og materiell.
Men poenget er i alle fall at det å satse alt du har på kun én kanal kan være risikabelt.
Fordel innsatsen litt og spre risikoen. Du vil jo etter hvert finne ut av hvilken kanal som gir best resultater og som du bør bruke majoriteten av ressursene dine på. Så kan du supplere med andre kanaler i tillegg.
Lykke til med markedsføringen!