Kom i gang med Google Performance Max

Robust Theme

"

Kom i gang med Google Performance Max

Har du hørt om Googles nye og veldig effektive kampanjetype Google Performance Max? Hva dette er og hva du trenger for å kunne sette disse opp selv skal vi se på nå.

Google Ads kan være så mangt. Søkeordkampanjer er kanskje det folk flest kjenner til. Men det fins en rekke andre måter å annonsere på Google på. Og én av disse er altså den nye kampanjetypen «Performance Max»

 

Og hva betyr så dette i overkant fancy navnet, “Performance Max”?

Performance Max er altså  Googles nyeste kampanjetype. Det er en effektiv og automatisert kampanjetype som baserer seg på maskinlæring. Kampanjen er målbasert. Du oppgir ditt mål med kampanjen, som for eksempel leads, kjøp eller butikkbesøk. Så bygges hele kampanjen omkring det målet.

Hvorfan fungerer det?

Fungerer slik at du forteller Google hva målet ditt er, hva budsjettet er, gir dem innhold og peker dem i riktig retning med tanke på målgruppe. Så jobber Googles maskinlæring for deg. De optimaliserer, målretter og setter sammen annonsekombinasjoner for å oppnå ditt mål. Enten det er salg, flere leads, butikkbesøk eller hva enn det er.

Oppsummert så vil altså Googles automatisering finne potensielle kunder for ditt mål. og da vise dem den mest passende annonsen med det optimale budet. For å prøve å sørge for at din kampanje skaper så gode resultater som mulig for deg.

En annen ting som skiller dette fra alle de andre kampanjetypene Google tilbyr er at du blir synlig på alle Googles nettverk med én og samme kampanje.

Du setter opp én kampanje og annonsene dine blir synlige i

  • Søkenettverket 

  • Displaynettverket

  • YouTube

  • Discovery

  • Gmail

  • Maps

 

Bilde: Google Blog

 

Dermed slipper du å sette opp masse ulike kampanjetyper. Der du tidligere måtte sette opp søkeordkampanjer, displaykampaner, Discoverykampanjer, videokampanjer og shoppingkampanjer så er nå alt dette samlet i én og samme kampanjetype.

Google avgjør hvor og når annonsen(e) dine skal vises basert på sin maskinlæring og den informasjonen og materiellet du har gitt dem. Google sitter på enorme mengder data. De vet mer om folk enn du aner. De vet omtrent hva du vil ha og hva du trenger før du vet det selv. Og denne ekstreme mengden med data gjør at maskinlæringen til Google kan fungere veldig effektivt i å gi deg flere konverteringer.

 

Fordeler med Performance Max
  • Mer synlighet og rekkevidde – gjennom å vises i alle Googles nettverk
  • Utbytte av Googles automatiseringer og maskinlæring
    • Google bruker massive mengder med data fra flere ulike kanaler. Som da gjør det mulig for dem å forutsi mer nøyaktig hvilke annonser, målgrupper og plasseringer som vil gi deg de beste resultatene og potensielt kan øke antall konverteringer.
  • Optimalisering og oppfølging bli enklere
    • Du har færre kampanjer å følge opp. En kampanje som dekker de fleste behovene for synlighet for din bedrift.
  • Nyttig statistikk og rapportering
    • Du får tilgang til informasjon om som kan bidra til å forbedre kampanjen din. Du kan se hva det er som fungerer og ikke. Du får blant annet tilgang til stigende søketrender, som kan hjelpe deg med å ta mer informerte beslutninger om dine kampanjer.

 

Ulemper med Performance Max

Men du har absolutt mindre kontroll enn du kanskje er vant til, og må rett og slett stole mer på Google. Du kan ikke kontrollere hvilke plattformer dine annonser skal synes mest på, eller hvilke kombinasjoner av bilde, video, tekst som vises.

Du har heller ikke full innsikt i hvilke plattformer/nettverk som gir deg flest best resultater.

Så det vil (for de som har annonsert en del før) være uvant og en ganske annerledes måte å annonsere på, men det trenger ikke være en negativ ting.

 

Performance Max trenger så mye info og data som mulig

Men alle disse fordelene med Performance Max og de potensielle gode resultatene den kan gi, forutsetter at kampanjen er satt opp riktig. Og at du gir Google så mye innhold og informasjon som mulig når kampanjen settes opp.

 

Hva trenger du for å bruke Google Performance Max?
  • En Google-ads konto
  • En Merchant Center konto og en produktfeed
    • Dette trenger du kun dersom du er nettbutikk og vil ha utbytte av det som kalles shoppingannonser
  • Konverteringssporing
    • Du skal oppgi et spesifikt mål med kampanjen og dette målet må du kunne måle gjennom sporing. Slik at Google kan vite at kampanjen oppnår resultater og dermed kan optimalisere kampanjen ut fra det. Dette er veldig viktig.
  • Bilder (1-5 stk.)
  • Video (1-5 stk.)
    •  Har du ikke video vil Google skape en video for deg ut fra bilder og tekst som du har gitt dem. Dette er ikke alltid optimal - Er litt ymse kvalitet på disse.
  • Tekst til annonsen
    • Overskrifter (korte og lange), og beskrivelser.
  • Logo (1-5 stk.)
  • Informasjon om din målgruppe
    • Du kan oppgi det som kalles målgruppesignaler. Altså gi informasjon til Goolge om de du ønsker å nå. Hvilke ting søker de på, hvilke interesser har de, hvile nettsider besøker de, data fra din nettside osv. Dette gir Google mer å jobbe ut fra så de har en retning å gå ut fra når de skal finne de riktige folkene for deg.

 

Performance Max er absolutt spennende og er en måte å annonsere på som har gitt gode resultater for veldig mange. Og det er ikke bare nettbutikker og de som selger fysiske produkter som nyter godt av dette.

Om du er ute etter henvendelser til bedriften, prisforespørsler, leads, butikkbesøk osv. Så kan du og få utbytte av Performance Max. Men du må ha et konkret mål som kan måles slik at Google vet når du oppnår en konvertering, og så bygger du kampanjen ut fra det.

 

 

Om du vil lære mer om dette så har jeg nylig lansert et nettkurs om nettopp dette.

 Et kurs som tar for seg alt du trenger for å kunne sette opp en slik annonsekampanje selv. Du lærer alt fra hvordan sette opp Google Ads konto, hva du må ha på plass av innhold, hvordan sette opp sporing, oppsett av komplette kampanjer til optimalisering og rapportering i etterkant.

Og ut september er det lanseringsrabatt på dette. Der du får hele 50 % rabatt faktisk (!)  Bruk rabattkoden «PMAX22» innen 1. oktober så får halv pris.

 

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.