Slik hÄndterer du kommentarer og nettroll pÄ Facebook.

Robust Theme

"

Slik hÄndterer du kommentarer og nettroll pÄ Facebook.

Som bedrift pÄ Facebook er du nÞdt til Ä forholde deg til kommentarer. BÄde positive og negative. SÄ hvordan bÞr du hÄndtere kommentarer og nettroll?
Dette fins selvsagt ingen fasit pÄ, men her oppsummerer jeg noen retningslinjer og tips som kan vÊre nyttig for Ä holde kontroll pÄ kommentarfeltet.
 
Kommentarer og dialog er jo en ekstremt viktig del av det Ă„ vĂŠre synlig og Ă„ drive med markedsfĂžring i sosiale medier. Du vil jo ha en dialog med dine fĂžlgere og potensielle kunder. Det bygger relasjoner og tillit.
 
Og med alle endringene som skjer, og har skjedd, pÄ Facebook de siste Ärene sÄ er kommentarer meget viktig for rekkevidden til innlegget ditt ogsÄ.
 
 

Svar pÄ alle seriÞse kommentarer.

Du bÞr se pÄ kommentarfeltet som en viktig del av jobben som gjÞres i sosiale medier. Det at folk tar seg tid til Ä kommentere pÄ postene dine bÞr du sette pris pÄ og behandle med respekt. AltsÄ bÞr du svare pÄ alle seriÞse kommentarer. Alltid.
 
SÄ er det smart Ä lage noen retningslinjer for hvordan du skal hÄndtere kommentarfeltet. Og hvis dere er flere som svarer pÄ kommentarer, sÄ bÞr disse retningslinjene vÊre skrevet ned.

​Hva med negative kommentarer og netttroll?

De aller fleste bedrifter vil oppleve Ä fÄ negative kommentarer innimellom. Da er det greit Ä vÊre forberedt og ha tenkt over dette pÄ forhÄnd. For hvordan du hÄndterer en negativ kommentar forteller ofte mer om bedriften din enn selve kommentaren.

 

FĂžrst og fremst er det viktig Ă„ skille mellom nettroll og konstruktiv kritikk.

Er det faktisk konstruktiv kritikk som stĂ„r skrevet her? Kan det vĂŠre at det er et snev av sannhet i det de sier? 
Det hender seg at negative kommentarer er litt berettiget. Ved slik kritikk er det viktig Ä ta det seriÞst og i ditt svar vise forstÄelse for at personen faktisk har noe Ä klage pÄ. Signer gjerne med navn under svaret for Ä vÊre mer personlig og vise at det faktisk er menneskene bak bedriften som svarer. Og gjÞr det gjerne sÄ fort som mulig. Raske svar kan vÊre med pÄ Ä unngÄ at det baller pÄ seg med flere negative kommentarer.
 
Men hvis kommentaren ikke er konstruktiv kritikk, men heller veldig usaklig, hatefull eller rett og slett et personlig angrep, sĂ„ har du med et nettroll Ă„ gjĂžre. Og innen denne kategorien av kommentarer kan det og skilles mellom useriĂžse kommentarer og uakseptable kommentarer.
 
UseriĂžse kommentarer som kun har til hensikt Ă„ provosere eller fyre opp stemningen kan ofte bare oversees, eventuelt gi et saklig og ordentlig svar tilbake for Ă„ legge ballen dĂžd.
 
Uakseptable kommentarer derimot. De bĂžr slettes rimelig kjapt. Og om vedkommende ofte kommer med slike kommentarer bĂžr de blokkeres. Og med uakseptable kommentarer mener jeg trusler, sjikane, rasisme, spam eller uakseptabel sprĂ„kbruk.
 

​Automatisk moderering av kommentarer. 

Facebook har et par verktÞy for automatisk moderering av kommentarfelt. De finner du under «Innstillinger».

Det ene er «Sidemoderering».

Her kan du lage en liste over ord som du ikke aksepterer. Og da vil kommentarer som inneholder minst ett av disse ordene automatisk bli skjult. 
 

Det andre er  Â«Banneordfilter».

Dette er Facebooks automatiske modererering. Da velger du hvor streng modereringen skal vĂŠre. Lav, medium eller sterk. SĂ„ skjuler Facebook automatisk kommentarer som inneholder ord og uttrykk som ofte skjules.
Men husk at dette da er automatisk og slett ikke feilfritt, sÄ da mÄ du fÞlge litt med selv og.

 

 

Slette eller skjule kommentarer.

​Det fins to mĂ„ter Ă„ fjerne en kommentar pĂ„.
Skjule kommentar: Den er fortsatt synlig for den som kommenterte og vennene hans/hennes. For alle andre vil den vĂŠre skjult.
Slette kommentar: Da vil den fjernes helt. Og er heller ikke synlig for den som skrev den.
 
​
Oppsummert sĂ„ er altsĂ„ kommentarfeltet en viktig del av den jobben som du og din bedrift gjĂžr pĂ„ Facebook, sĂ„ behandle det med omhu. Etterstreb Ă„ svare pĂ„ alle seriĂžse kommentarer. BĂ„de positive og negative. Dette viser folk hvilken type bedrift og hvilke type folk dere er. Det bygger relasjoner og tillit, og det skaper engasjement. 

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.