Kreativt senter - forhåndsvis og test dine Facebookannonser

Robust Theme

"

Kreativt senter - Forhåndsvis og test dine Facebookannonser

 

Når du planlegger annonsene dine og lager klart bilder og tekst, så er det jo litt utfordrende å se for seg nøyaktig hvordan annonsene blir seende ut. Og de vil jo i tillegg se forskjellig ut i Facebook-feeden, i stories og ellers på andre ulike plasseringer.

Et nyttig verktøy du kan ta i bruk for å gjøre dette enklere er det som kalles "Kreativt Senter".

Hva er kreativt senter?

Det er et verktøy fra Facebook som du kan bruke for å lage forhåndsvisninger av annonsene dine. Du kan finne ut av hvordan annonsene blir seende ut på alle plasseringer uten å starte hele prosessen med å lage selve kampanjen i annonseadministrasjonen.

Alt blir liggende som en kladd og du har da et lite bibliotek av annonser du kan ta i bruk når du trenger dem. Du kan ha annonser klare i tilfelle du trenger en back-up annonse, eller du kan masseprodusere annonser en dag du er i skikkelig kreativt modus så du har dem klare senere når du skal lage selve kampanjene.

Dette gjøres veldig enkelt og det er en snedig integrasjon mellom kreativt senter og Annonseadministrasjonen, så du kan hente dem direkte inn der når du vil ta dem i bruk.

Slik lager du annonser i Kreativt Senter:

 

1) Gå inn på business.facebook.com og velg "Kreativt Senter" i menyen.

 

2) Klikk på "Opprett forhåndsvisning" for å lage din første annonse.

 

 

Her inne vil du se alle plasseringene annonsene dine kan være synlige på til høyre. Der vil du kunne se forhåndsvisningene. Og til venstre legger du inn all informasjonen for annonsen. Teksten, bilder, video, velge Facebookside etc.

 

3) Øverst kan du velge din Facebookside og hvilket bilde eller video du vil ta i bruk.

 

 

4) Litt lengre ned skriver du inn teksten du vil ha som overskrift og hovedtekst, samt hvilken lenke annonsen skal gå til.

Akkurat som du ville gjort inne i annonseadministrasjonen.

 

 

En annen fin funksjon er at du kan justere annonsen din for de ulike plasseringene. En annonse ser jo ikke lik ut overalt. Det kan du jo og se til høyre når du scroller nedover. Da vil du se forhåndsvisning av din annonse for alle de ulike plasseringene.

I storyen vises annonsen over hele skjermen (1080x1920)  vertikalt, mens på andre plasseringer gjør den ikke det. Så det er fint å kunne justere dette så annonsen ser bra ut alle steder.

 
5) Det du gjør er å klikke inn på plasseringene her. Og du kan velge å justere enten på hele gruppen av plasseringer, eller velge dem enkeltvis.

Der kan du beskjære eller bytte bilder/video, endre tekst osv.

 

 

 

6) Når du er fornøyd med annonsen(e) dine så kan du klikke på "vis i annonseadministrasjon" øverst til høyre.

Det gjør at du kan hente dem inn inne i annonseadministrasjonen.

Hvordan du gjør dette skal vi se nærmere på nå.

 

Slik benytter du dine forhåndsvisninger inne annonseadministrasjonen:

 
Inne i annonseadministrasjonen (på annonsenivået) så velger du "bruk modell fra kreativt senter" inne i valget for "opprett annonse". Så velger du den du vil ha og klikker "bekreft".

 

 

Da vil hele din annonsemodell komme opp inne i din kampanje. Med bildet/videoen, teksten, lenken og dine ulike versjoner for ulike plasseringer hvis du har laget det. Selv om du henter inn denne modellen du har laget i Kreativt senter, så er det fremdeles rom for å justere mer på disse annonsene her inne i annonseadministrasjonen hvis du har behov for det.

 

 

 

Klikk publiser når du er fornøyd med annonsen - så er alt klart!

 

Kreativt Senter kan være et fint verktøy å ta i bruk for å ha kontroll på annonsene dine.  For eksempel ved å sette opp mange annonser samtidig som du da kan ta i bruk senere, så kan du bruke tiden din så effektivt som mulig. 

Kanskje kan du ta deg en dag der du jobber kun med det kreative når det kommer til annonseproduksjonen, og kan ha hodet fokusert på kun det. Og en annen dag tar du alt det tekniske med kampanjeoppsettet.

Eller du kan bruke Kreativ Senter for å ha  "back-up annonser" klare for kampanjene du har gående. I tilfelle du skulle få behov for nye annonser underveis.

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.