5 grunner til å droppe fremming av innlegg på Facebook.

Robust Theme

"

5 grunner til å droppe fremming av innlegg på Facebook.

 

Har du en Facebookside og ønsker nå ut til flest mulig vil du nok på et tidspunkt måtte vurdere annonsering for å få de resultatene du ønsker.

Det fins to ulike måter å gjøre dette på. Den ene er ved bruk av det som kalles «Facebook Annonseadministrasjon». Og det andre er såkalt «boosting», eller på norsk «Fremming» av innleggene dine. Sistnevnte er den enkleste formen for annonsering på Facebook. Og dette kan nok for mange virke som en grei og lett tilgjengelig løsning, som ikke krever mye forkunnskaper.

 

Og Facebook oppfordrer deg faktisk til å trykke på den blå knappen rett som det er.  Du har sikkert fått denne meldingen opp på et av innleggene på din side:

«Få flere likerklikk, kommentarer og delinger. Dette innlegget oppnår bedre resultater enn 95 % av de andre innleggene på siden din. Frem det for å få enda bedre resultater.»

Men det er langt fra en god løsning og vil ikke gi deg de resultatene du ønsker. Det vil i de fleste tilfeller være å kaste vekk penger. Denne metoden har store begrensninger og dette vil påvirke dine resultater på en negativ måte.

Facebook er den plattformen på nett som gir deg flest muligheter når det kommer til annonsering. Som gjør at du kan skape kostnadseffektive kampanjer som retter seg til nøyaktig den målgruppen du ønsker å nå. Du kan og måle resultatene dine underveis og i etterkant. Men dette får du kun til hvis du tar i bruk «Annonseadministrasjonen» og oppretter dine kampanjer og annonser derfra. Det krever litt mer kunnskap og kan virke litt forvirrende i starten, men er uten tvil den beste løsningen.

Og hvis du fremdeles ikke er helt overbevist, så får du her 5 gode grunner til å ikke trykke på  den blå «fremme-knappen» når du skal annonsere på Facebook.

 

1) Du har begrensede muligheter for å velge målsetning for kampanjen

Det første du gjør når du skal annonsere på Facebook er å avgjøre hva du ønsker å oppnå. Facebook har pr. i dag 11 ulike valgmuligheter og det er viktig å velge riktig. For disse målsetningene er laget for å hjelpe deg med å oppnå de resultatene du ønsker. Slik at du ikke betaler for å få likes og kommentarer, når det du egentlig vil ha er flere salg, for eksempel.

Men bruker du fremme-knappen får du opp dette vil du se at Facebook har et valg for at de kan bestemme automatisk hva din målsetning skal være. Og hvordan de kan vite dette er jo et mysterie i seg selv. De fleste vil jo da ende opp med å bruke denne. Men du kan og overstyre dette her, men kan da kun velge mellom noen få.

Veldig begrensede muligheter for å definere nøyaktig hva ditt mål er og hva kampanjen skal optimaliseres ut fra.

Altså har du ikke kontroll på definering av ditt mål, som er superviktig

 

 

 

2) Du har begrensede muligheter for å selv velge plattform dine annonser skal være synlige på.

Når du annonserer på Facebook kan annonsekampanjen din være synlig ikke bare på Facebook, men og på Instagram, Messenger og det som kalles Audience Network (som er nettsteder utenfor Facebook). Mens i fremme-funksjonen så kan du kun velge automatisk eller å fjerne Instagram eller Messenger.

 

3) Du kan ikke teste hva som fungerer.

Så enda en viktig faktor å tenke på. Det er viktig å teste og evaluere annonsene dine for å maksimere effekten, og bruke dine annonsekroner på det som faktisk fungerer. Du kan kun opprette én annonse som går til én bestemt målgruppe av gangen når du fremmer et innlegg. Dermed mister du muligheten til å teste ulike bilder, budskap, ulike publikum (målgrupper) osv. opp mot hverandre.

 

 

I annonseadmisistrasjonen derimot, kan du gjøre alt dette. Noe som gjør at du kan skaffe deg verdifull informasjon underveis om hva som fungerer best for din bedrift og din målgruppe.

 

4) Du har begrensede muligheter for justering av ditt budsjett.

Når du fremmer et innlegg velger du på forhånd hvor mye penger du skal bruke på din annonse. Dette er kun basert på totalt budsjett og ikke daglig.

I annonseadministrasjonen kan du velge daglig budsjett og kan dermed justere budsjett underveis og skalere opp dine kampanjer etter hvert som du ser at de fungerer som du vil

 

5) Du har litt begrensede muligheter for definering av publikum (altså målgruppen din)

Hvis jeg for eksempel vil målrette annonsene mine til de som har besøkt nettsiden min, engasjert seg i min Facebookside og Instagram-profil. Og i tillegg ekskludere de som allerede har kjøpt, så kan jeg ikke gjøre det her. Og dette er en relativt vanlig måte å sette opp publikum på.

 Det er mulig å bruke mine egendefinerte publikum, men mulighetene til tilpassing med ekskludering av noen og så videre har man ikke. Rett og slett en god del begrensninger her når det kommer til definering av din målgruppe

 

 

Det er uten tvil mer gunstig å benytte seg av alle mulighetene som fins i Facebooks annonseadministrasjon kontra det å bruke fremme-knappen. Fremming er en dyr og ineffektiv snarvei til annonsering på Facebook som ikke vil gi deg de resultatene du ønsker.

Annonseadministrasjonen kan for mange være litt overveldene i starten. Men dersom du prioriterer å sette deg inn i alle mulighetene som fins der, så får du så mye mer igjen for de kronene du bruker på Facebookannonsering.

Dersom du har lyst til å lære deg mer om alle de fantastiske mulighetene som fins i Facebooks annonseverktøy, og hvordan du kan lykkes med annonsering på Facebook. Så har jeg nylig lansert et nettkurs om nettopp, Facebookannonsering.

Gjennom kurset «Din Guide til Facebookannonsering» kan du lære deg alt du trenger å vite om annonsering på Facebook, steg-for-steg i ditt eget tempoDu kan lese mer om kurset ved å klikke på knappen under.

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.