Fremming er lett – men dette gir deg mer ut av annonsebudsjettet

Robust Theme

"

Fremming er lett – men dette gir deg mer ut av annonsebudsjettet

Det er fristende å velge den raske veien når du skal annonsere på Facebook og Instagram. Et par klikk, et lite budsjett – og du føler at du “gjør noe”. Men lettvint betyr ikke alltid effektivt. I denne artikkelen viser jeg deg hvorfor de fleste bedrifter får lite igjen for fremming – og hva du heller bør gjøre for å få faktiske resultater.

 

Hva skjer egentlig når du trykker “Frem innlegg”?

Fremming – eller "boosting" som det også kalles – er den enkleste måten å annonsere på via Meta-plattformen. Facebook tilbyr deg noen raske valg:

  • Flere likerklikk eller kommentarer
  • Flere meldinger
  • Flere videovisninger eller profilbesøk

Det virker enkelt og ufarlig– lav terskel. Men det du ikke får, er minst like viktig:

  • Du kan ikke velge at annonsen skal gi deg kjøp, påmeldinger eller leads
  • Du får lite kontroll over hvem som faktisk ser annonsen
  • Du ser ikke tydelig hva som fungerer – og hvorfor 
  • Du kan ikke teste ulike versjoner av annonsen (A/B-testing)

 

Men hva med Metapikselen? Den fungerer vel?

Ja – delvis. Hvis Metapikselen er installert på nettsiden din, kan den fange opp noe data selv når du fremmer et innlegg. Men du har ikke mulighet til å bruke pikselen aktivt, slik du kan i profesjonelt annonseverktøy

Du kan ikke:

  • Optimalisere kampanjen for bestemte handlinger, som kjøp eller innsendt skjema
  • Segmentere målgrupper basert på spesifikke piksel-hendelser (det de gjør på nettsiden din)
  • Spore og analysere verdien av trafikken på en presis måte

 

Hva får du med Annonseadministrasjonen?

 

 
 

Meta sin Annonseadministrasjon er det verktøyet som gir deg ekte kontroll og resultatbasert annonsering. Her kan du:

  • Velge nøyaktig målet for kampanjen din (leads, kjøp, visninger, klikk)
  • Målrette enda mer presist 
  • Teste ulike annonser mot hverandre for å se hva som faktisk fungerer
  • Bruke Metapikselen aktivt, både for sporing og optimalisering
  • Få detaljert statistikk og innsikt for å forbedre resultatene over tid

 

 

 

 

To eksempler: Når riktig verktøy utgjør forskjellen

Nettbutikk: Få tilbake nesten-kjøpere

En kunde legger et produkt i handlekurven, men fullfører ikke kjøpet.

Med “Fremme”-knappen kan du nå flere mennesker. Men du kan ikke nå akkurat den personen som nesten kjøpte. Og du vet ikke om annonsen fører til salg

Med Annonseadministrasjonen kan du målrette direkte mot personer som la varer i handlekurven, men ikke kjøpte. Du kan vise en annonse med f.eks. “Glemte du noe? Få 10 % rabatt i dag". Og ikke minst - Du kan spore om kunden faktisk fullfører kjøpet

 

Webinar: Få flere påmeldinger

Du vil ha deltakere til et gratis webinar.

Med “Fremme”-knappen kan du be om klikk eller engasjement. Men du vet ikke hvem som faktisk melder seg på. Og du kan heller ikke følge opp de som besøkte påmeldingssiden, men ikke fullførte.

Med Annonseadministrasjonen kan du velge "konvertering" som mål og sporer derfor faktiske påmeldinger. Du kan kjøre annonser til de de som besøkte landingssiden, men ikke meldte seg på. Og du kan se hvilke annonser som ga lavest kostnad per påmelding.

 

Men når er “Fremme”-knappen OK?

Fremming er ikke alltid feil – men det er sjelden riktig hvis du ønsker konkrete resultater. Unntakene kan være:

  • Du arrangerer et lokalt arrangement og vil ha enkel, rask synlighet
  • Du tester noe nytt og vil ha kjapt engasjement på innlegget, ikke nødvendigvis handling.
  • Du har veldig lavt budsjett og ingen kapasitet til å lære annonsering enda

Poenget er: Fremming kan være OK som kjapt synlighetstiltak, men ikke som en strategi.

 

Lær riktig verktøy – og få mer igjen for hver krone

Annonseadministrasjonen kan virke avansert, men det er faktisk logisk bygget opp. Med riktig introduksjon og litt øvelse får du:

Mer kontroll, bedre resultater og mindre frustrasjon

Så neste gang Facebook frister deg med “Frem”-knappen:
Stopp opp. Tenk på hva du egentlig vil oppnå. Og velg heller løsningen som faktisk gir deg resultater.

 
 
 
 
Til deg som vil få mer igjen for annonsebudsjettet

Hvis du har kjent deg igjen i denne artikkelen, er det kanskje på tide å ta steget videre.
Jeg holder jevnlig gratis webinarer som lærer deg mer effektiv annonsering på Meta. Vanlige feil, viktige suksessfaktorer, hva du må ha på plass osv.

Klikk HER for å se når neste gratis webinar er.

 

 

 
 
 
 

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.