Robust Theme
Dec 09, 2019 2020-04-08 7:40Robust Theme
Slik blir butikken din klar for Black Friday


SÄ hva er da viktig Ä tenke pÄ nÄr du skal forberede din butikk til denne store salgsdagen? Mange kjÞrer «Black Weekend» med salg hele helgen, andre tar for seg hele uken. Mens noen tar den helt ut og kjÞrer Black November.
Her er 6 tips til hva du kan gjĂžre for Ă„ forberede Black Friday-salg for din butikk:
1) Avklar hvilke tilbud dere skal ha:
Her er det mange mÄter dere kan legge opp salget pÄ. Du bÞr i forkant ta en titt pÄ fjorÄret og evaluere resultatene deres. Og da gjÞre noen grundige vurderinger pÄ hvilke rabatter som er gunstige for dere i Är. Noen eksempler pÄ mÄter Ä legge opp salget er:
- Ăn bestemt rabatt pĂ„ hele butikken.
- Rabatt pÄ utvalgte produktkatagorier eller merkevarer
- Salg pÄ et begrenset antall. Dvs. at for eksempel de fÞrste 100 som kjÞper en bestemt vare fÄr 40 % rabatt.
- Gratis frakt. Dersom du har nettbutikk sÄ er dette stort sett veldig effektivt. Spesielt i kombinasjon med andre rabatter (som de som er nevnt over).
2) Fortell folk om salget i forkant:
Informer folk om hvilke rabatter som kommer i forkant av salget. Mange gjÞr research i forkant av Black Friday. Her skal du bygge opp forventing og engasjement for Ä Þke sjansene for at folk husker pÄ dere nÄr salget er i gang.
- Via sosiale medier som Facebook og Instagram. Her er video veldig effektivt. Anbefaler Ä bÄde kjÞre «organiske» ikke-betalte innlegg og bruke litt penger pÄ annonser i tillegg.
- Via e-post. Har dere en e-postliste sÄ bÞr denne benyttes flittig. Send dem informasjon om hvilke tilbud som kommer, og minn dem pÄ salget underveis mens salget pÄgÄr.
- PĂ„ nettsiden / nettbutikken din. Her kan du ha informasjon om hvilke tilbud som kommer og kanskje legge til en nedtellings-klokke som teller ned til salget starter for Ă„ bygge forventning.
3) GjĂžr klar din nettbutikk (dersom du har det):
à bruke masse tid og energi pÄ et stort Black Friday-salg for sÄ Ä oppleve at det tekniske ikke fungerer pÄ selve dagen er veldig surt. SÄ her bÞr du legge til rette for en friksjonsfri kjÞpsprosess for kundene dine. Dette kan innebÊre:
- SÞrge for at siden og nettbutikken din er mobilvennlig. I fÞlge klarna.com handler 52 % av den norske befolkningen fra mobilen. Ditt innhold mÄ vÊre mobilvennlig, det samme mÄ hele kjÞpsprosessen. Fra de legger i handlekurven til de har fullfÞrt kjÞpet.
- BetalingsslÞsningen bÞr vÊre god nok. UnngÄ utdaterte betalingslÞsninger som ofte gir feilmeldinger og avbrutte salg. Folk mister kjapt tilliten til butikken din dersom de blir usikre pÄ betalingsprosessen.
- Legg opp til mersalg. Dersom din plattform har muligheten til det, sÄ bÞr du legge det opp slik at folk fÄr opp forslag om Ä kjÞpe varer relatert til det de har lagt i handlekurven nÄr de starter betalingsprosessen. Slik at de med et enkelt tastetrykk kan legge til mer i deres bestilling.
4) Forbered dine kollegaer:
Det er viktig at alle har all den informasjonen de trenger og er i stand til Ä hÄndtere ting som dukker opp. Dette gjÞr alt mye lettere for bÄde ansatte og kunder.
- SĂžrg for at alle ansatte vet om alle tilbudene og hvordan salget er lagt opp.
- GÄ gjennom ofte stile spÞrsmÄl slik at de er forberedt nÄr de kommer.
- Diskuter hva som kan gÄ galt og hvordan de da skal hÄndtere dette nÄr det skjer.
5) Planlegg og gjÞr klar annonsekampanjer pÄ Facebook i god tid:
Anbefaler Ä kjÞre kampanjer pÄ nett. Spesielt hvis du har nettbutikk. BÄde Google og Facebook er gode kanaler for dette. Her er noen tips nÄr det kommer til Facebookkampanjene dine:
- GjÞr klart alt i god tid. Dette er en dag hvor konkurransen er beinhard om oppmerksomheten. Det tar mye lengre tid Ä fÄ kampanjene godkjent enn ellers, sÄ her bÞr du legge dem inn i forkant sÄ de er godkjente og klare til Ä kjÞre til riktig tidspunkt. Gjerne 1 uke fÞr de skal kjÞres ut.
- Annonsene dine blir og dyrere denne dagen. SÄ vÊr forberedt pÄ at du mÄ bruke mer penger enn vanlig for Ä oppnÄ resultater. Det er hard konkurranse og du kan potensielt fÄ veldig gode resultater, men da mÄ du og vÊre villig til Ä betale for dem. Det er mange annonsÞrer som kjemper om de samme mÄlgruppene.
- For Ä fÄ mest ut av annonsekronene dine anbefaler jeg i alle fall én av mÄlgruppene dine er et allerede varmt publikum. Og at du bruker mesteparten av budsjettet der. Dette kan for eksempel vÊre personer som har samhandlet med din butikk pÄ Facebook, Instagram og besÞkt nettbutikken din tidligere. Disse har hÞyest sannsynlighet for Ä handle hos deg ogsÄ under Black Friday /Weekend /Week.
6) SĂžrg for en trygg handel
I Är er det noen ting som er mye viktigere enn fÞr dersom du har salg i fysisk butikk. Og da tenker jeg pÄ Ä sÞrge for at alle retningslinjer blir fulgt med tanke pÄ smittervern i denne situasjonen vi alle stÄr i med Covid-19. Slik at handelen blir trygg og forsvarlig for bÄde kunder og ansatte. Dette er vel ganske selvsagt for de fleste butikker nÄ, men denne helgen kan det nok vÊre greit Ä vÊre ekstra pÄpasselig og tenke Ä gjennom hvordan du gjennomfÞrer salget. Jeg ville blant annet unngÄtt Ä ha sÄkalte "timestilbud" i fysiske butikker. Hvor folk mÄ vÊre i butikken pÄ spesifikke tidspunkt for Ä fÄ tilbudet.
Mange som tidligere kun hadde fysiske butikker har jo flyttet hele eller deler av sin virksomhet pÄ nett de siste mÄnedene grunnet situasjonen. Og det Ä ha nettbutikk pÄ Black Friday i Är vil nok vÊre en stor fordel da det antageligvis er enda flere enn fÞr som vil foretrekke Ä gjennomfÞre handelen pÄ nett.
NÞkkelen her er altsÄ Ä stille forberedt! Det er et potensiale for mye salg denne dagen for veldig mange butikker. Da er det viktig at du er klar og legger til rette for at folk vet om dine tilbud og at alt gÄr smertefritt underveis.