Slik blir butikken din klar for Black Friday

Robust Theme

"

Slik blir butikken din klar for Black Friday

 
Black Friday er en Ärlig handledag som gÄr av stabelen dagen etter Thanksgiving i USA hvert Är. I Är er dette 27. november. Denne dagen er som sÄ mye annet opprinnelig et amerikansk fenomen. Og her til lands har mange forbannet denne dagen og dÞmt den som en «kommersiell tulledag fra USA».
 
Men, saken er at dagen er kommet for Ă„ bli ogsĂ„ her i Norge. I  2019 dro nordmenn kortet for 3,8 millioner kroner pĂ„ Black Friday i fĂžlge Nets og Vipps. Totalt ble det utfĂžrt over 9 millioner kortkjĂžp, som er ny rekord og den dagen med mest kortbruk i Norge noen sinne. SĂ„ da kan du og din bedrift like gjerne henge deg pĂ„ og fĂ„ din del av kaken.
 
 

SÄ hva er da viktig Ä tenke pÄ nÄr du skal forberede din butikk til denne store salgsdagen? Mange kjÞrer «Black Weekend» med salg hele helgen, andre tar for seg hele uken. Mens noen tar den helt ut og kjÞrer Black November.

Her er 6 tips til hva du kan gjĂžre for Ă„ forberede Black Friday-salg for din butikk:

1) Avklar hvilke tilbud dere skal ha:

Her er det mange mÄter dere kan legge opp salget pÄ. Du bÞr i forkant ta en titt pÄ fjorÄret og evaluere resultatene deres. Og da gjÞre noen grundige vurderinger pÄ hvilke rabatter som er gunstige for dere i Är. Noen eksempler pÄ mÄter Ä legge opp salget er:

  • Én bestemt rabatt pĂ„ hele butikken.
  • Rabatt pĂ„ utvalgte produktkatagorier eller merkevarer
  • Salg pĂ„ et begrenset antall. Dvs. at for eksempel de fĂžrste 100 som kjĂžper en bestemt vare fĂ„r 40 % rabatt.
  • Gratis frakt. Dersom du har nettbutikk sĂ„ er dette stort sett veldig effektivt. Spesielt i kombinasjon med andre rabatter (som de som er nevnt over).

 

2) Fortell folk om salget i forkant:

Informer folk om hvilke rabatter som kommer i forkant av salget.  Mange gjĂžr research i forkant av Black Friday. Her skal du bygge opp forventing og engasjement for Ă„ Ăžke sjansene for at folk husker pĂ„ dere nĂ„r salget er i gang.

  • Via sosiale medier som Facebook og Instagram. Her er video veldig effektivt. Anbefaler Ă„ bĂ„de kjĂžre «organiske» ikke-betalte innlegg og bruke litt penger pĂ„ annonser i tillegg.
  • Via e-post. Har dere en e-postliste sĂ„ bĂžr denne benyttes flittig. Send dem informasjon om hvilke tilbud som kommer, og minn dem pĂ„ salget underveis mens salget pĂ„gĂ„r. 
  • PĂ„ nettsiden / nettbutikken din. Her kan du ha informasjon om hvilke tilbud som kommer og kanskje legge til en nedtellings-klokke som teller ned til salget starter for Ă„ bygge forventning.

 

3) GjĂžr klar din nettbutikk (dersom du har det):

Å bruke masse tid og energi pĂ„ et stort Black Friday-salg for sĂ„ Ă„ oppleve at det tekniske ikke fungerer pĂ„ selve dagen er veldig surt. SĂ„ her bĂžr du legge til rette for en friksjonsfri kjĂžpsprosess for kundene dine. Dette kan innebĂŠre:

  • SĂžrge for at siden og nettbutikken din er mobilvennlig. I fĂžlge klarna.com handler 52 % av den norske befolkningen fra mobilen. Ditt innhold mĂ„ vĂŠre mobilvennlig, det samme mĂ„ hele kjĂžpsprosessen. Fra de legger i handlekurven til de har fullfĂžrt kjĂžpet.
  • BetalingsslĂžsningen bĂžr vĂŠre god nok. UnngĂ„ utdaterte betalingslĂžsninger som ofte gir feilmeldinger og avbrutte salg. Folk mister kjapt tilliten til butikken din dersom de blir usikre pĂ„ betalingsprosessen.
  • Legg opp til mersalg. Dersom din plattform har muligheten til det, sĂ„ bĂžr du legge det opp slik at folk fĂ„r opp forslag om Ă„ kjĂžpe varer relatert til det de har lagt i handlekurven nĂ„r de starter betalingsprosessen. Slik at de med et enkelt tastetrykk kan legge til mer i deres bestilling.

 

4) Forbered dine kollegaer:

Det er viktig at alle har all den informasjonen de trenger og er i stand til Ă„ hĂ„ndtere ting som dukker opp. Dette gjĂžr alt mye lettere for bĂ„de ansatte og kunder. 

  • SĂžrg for at alle ansatte vet om alle tilbudene og hvordan salget er lagt opp.
  • GĂ„ gjennom ofte stile spĂžrsmĂ„l slik at de er forberedt nĂ„r de kommer.
  • Diskuter hva som kan gĂ„ galt og hvordan de da skal hĂ„ndtere dette nĂ„r det skjer.

 

5) Planlegg og gjÞr klar annonsekampanjer pÄ Facebook i god tid:

Anbefaler Ä kjÞre kampanjer pÄ nett. Spesielt hvis du har nettbutikk. BÄde Google og Facebook er gode kanaler for dette. Her er noen tips nÄr det kommer til Facebookkampanjene dine:

  • GjĂžr klart alt i god tid. Dette er en dag hvor konkurransen er beinhard om oppmerksomheten. Det tar mye lengre tid Ă„ fĂ„ kampanjene godkjent enn ellers, sĂ„ her bĂžr du legge dem inn i forkant sĂ„ de er godkjente og klare til Ă„ kjĂžre til riktig tidspunkt. Gjerne 1 uke fĂžr de skal kjĂžres ut.
  • Annonsene dine blir og dyrere denne dagen. SĂ„ vĂŠr forberedt pĂ„ at du mĂ„ bruke mer penger enn vanlig for Ă„ oppnĂ„ resultater. Det er hard konkurranse og du kan potensielt fĂ„ veldig gode resultater, men da mĂ„ du og vĂŠre villig til Ă„ betale for dem. Det er mange annonsĂžrer som kjemper om de samme mĂ„lgruppene.
  • For Ă„ fĂ„ mest ut av annonsekronene dine anbefaler jeg i alle fall Ă©n av mĂ„lgruppene dine er et allerede varmt publikum. Og at du bruker mesteparten av budsjettet der. Dette kan for eksempel vĂŠre personer som har samhandlet med din butikk pĂ„ Facebook, Instagram og besĂžkt nettbutikken din tidligere. Disse har hĂžyest sannsynlighet for Ă„ handle hos deg ogsĂ„ under Black Friday /Weekend /Week.

 

6) SĂžrg for en trygg handel

I Ă„r er det noen ting som er mye viktigere enn fĂžr dersom du har salg i fysisk butikk. Og da tenker jeg pĂ„ Ă„ sĂžrge for at alle retningslinjer blir fulgt med tanke pĂ„ smittervern i denne situasjonen vi alle stĂ„r i med Covid-19. Slik at handelen blir trygg og forsvarlig for bĂ„de kunder og ansatte. Dette er vel ganske selvsagt for de fleste butikker nĂ„, men denne helgen kan det nok vĂŠre greit Ă„ vĂŠre ekstra pĂ„passelig og tenke Ă„ gjennom hvordan du gjennomfĂžrer salget. Jeg ville blant annet unngĂ„tt Ă„ ha sĂ„kalte "timestilbud" i fysiske butikker. Hvor folk mĂ„ vĂŠre i butikken pĂ„ spesifikke tidspunkt for Ă„ fĂ„ tilbudet. 

Mange som tidligere kun hadde fysiske butikker har jo flyttet hele eller deler av sin virksomhet pÄ nett de siste mÄnedene grunnet situasjonen. Og det Ä ha nettbutikk pÄ Black Friday i Är vil nok vÊre en stor fordel da det antageligvis er enda flere enn fÞr som vil foretrekke Ä gjennomfÞre handelen pÄ nett.

 

NÞkkelen her er altsÄ Ä stille forberedt! Det er et potensiale for mye salg denne dagen for veldig mange butikker. Da er det viktig at du er klar og legger til rette for at folk vet om dine tilbud og at alt gÄr smertefritt underveis.

 

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.