aug 19

Slik lager du Facebookannonser som gir deg telefonsamtaler

Hvordan setter du opp en Facebookannonser hvor målet er å generere telefonsamtaler?

Ofte når man annonserer på Facebook er målet å sende folk til nettsiden din. Enten det er for å lese en artikkel, kjøpe et produkt eller registrere seg for noe. Men hva om du vil at folk skal ringe deg og bedriften din? Du vil at folk skal klikke på dine Facebookannonser og ved å gjøre det så starter de en telefonsamtale. Altså er målet med annonsekampanjen å få telefonsamtaler.

Det er for øyeblikket to ulike måter å gjøre dette på: Ved hjelp av målsetningen "Rekkevidde" og en «ring nå» handlingsoppfordring (CTA), eller ved å benytte målsetningen "Trafikk" og bruke «telefonanrop» som mål for denne trafikken.

Vi skal nå gå gjennom hvordan sette opp dette,  hva som er forskjellen og hvilken av de som fungerer best,


Rekkeviddemetoden:


Det første du her gjør er å velge målsetningen "Rekkevidde" på kampanjenivået i din Facebookkampanje (en kampanje består av 3 ulike nivåer; kampanjenivået, annonsesettnivået og annonsenivået).

Deretter når du har kommet deg til annonsenivået (etter at du har valgt målgruppe, budsjett etc.) så legger du inn en nettadresse og velger handlingsoppfordringen «ring nå». Tast så inn telefonnummeret som skal ringes når knappen klikkes. Se bildene under for å se hvor de ulike valgene befinner seg.

Caption

Her velger du handlingsknappen og legger inn nummer

Slik bli annonsen seende ut

Merk: Du  legge inn URL i tillegg til telefonnummeret ditt her. Og det som skjer hvis de klikker på miniatyrbildet er at de havner på nettsiden din. Mens når de klikker på  «ring nå»-knappen så startes en telefonsamtale. Som kanskje kan være litt forvirrende for enkelte. Greit å være oppmerksom på i alle fall.


Trafikkmetoden:

Det første du her gjør er å velge målsetningen "Trafikk" på kampanjenivået i din Facebookkampanje.

Deretter når du har kommet deg til annonsenivået, så velger du "telefonanrop" som mål for annonsen din. Og angir så ditt telefonnummer (inkludert landskode). Se bildene under for å se hvor de ulike valgene befinner seg. Handlingsoppfordringen «Ring nå» vil da automatisk bli lagt inn.

Her velger du "telefonanrop" som mål og legger inn telefonnummeret


Ved å bruke "trafikkmetoden" trenger du ikke legge inn en URL-adresse, i motsetning til rekkeviddemetoden. Som da gjør at alle klikk på denne annonsen vil starte en telefonsamtale (både klikk på knappen  «Ring nå»" og på bildet).


Hva er forskjellene på disse to metodene:


Ved å bruke "rekkeviddemetoden" så optimaliserer Facebook for rekkevidde (eksponeringer). Altså er målet å få flest mulig til å se annonsen. Som jo er vel og bra, men det vi vil oppnå er jo at folk skal klikke for å starte en telefonsamtale.

Når man setter opp en kampanje på Facebook er det ekstremt viktig å velge riktig målsetning. Dette fordi Facebook optimaliserer ut fra denne og finner folk i din målgruppe som vil gjøre det du ønsker å oppnå (som du sier noe om når du velger målsetning). Dette kan du for øvrig lære mer om i mitt gratis webinar om Facebookannonsering som du finner her.

Dessverre fins det ikke en målsetning som er laget spesifikt for telefonsamtaler pr. nå. Men bruker du "trafikkmetoden" så kommer du litt nærmere dette enn ved "rekkeviddemetoden". Da fordi ved å bruke trafikk som målsetning så er målet å skape trafikk. Og du kan optimalisere for klikk og landingssidevisninger. Og i dette tilfellet er målet for annonseklikket å starte en telefonsamtale. Dermed kan Facebook potensielt optimalisere for noe som gir bedre resultater for deg.

Andre forskjeller mellom de to handler om hva som skjer når de klikker på din annonse.

Som nevnt når det gjelder "rekkeviddemetoden" så må du legge inn en URL i tillegg til telefonnummeret ditt. Og klikker de på miniatyrbildet ditt så havner de på nettsiden. Som kan være litt forvirrende for enkelte. Kanskje naturlig for mange å bruke "kontakt-siden" din som URL da for å sende dem til en side som har ditt telefonnummer. Men dette er ikke helt optimalt med mindre du ønsker å gi mer informasjon om samtalen på en nettside.

Bruker du "trafikkmetoden" gjør alle typer klikk at en telefonsamtale startes. Her legger du ikke inn en URL-adresse engang.


Hvilken metode er best?

For de fleste er antagelig "trafikkmetoden" den som kan gi best resultater. Da fordi den har ett fokus, som er klikk til telefonsamtale. Men ønsker du å bruke rekkevidde som målsetning eller ønsker å ha en url i tillegg til telefonsamtalen (for å gi enda mer informasjon) så er "rekkeviddemetoden" best for deg.


Har du prøvd noen av disse metodene for å lage en kampanje som genererer telefonsamtaler for bedriften din? Gi gjerne en kommentar med din erfaring.