mai 28

Facebook Shops - Netthandel på Facebook

Facebook annonserte 19. mai at de nå lanserer det som kalles «Facebook Shops». Deres hittil største sprang inn i E-handelens verden.

Mark Zuckerberg fortalte i en Live-sending om dette verktøyet som gjør det mulig å selge varer direkte på Facebook. Der hele salget og betalingen skjer inne i Facebook (eller Instagram)-plattformen.

Da uten at kunden må linkes videre til din nettbutikk og fullføre checkout og betaling der. Det gjør handelen mer sømløs, og det blir mindre friksjon for kunden, som igjen kan øke sjansen for at de fullfører kjøpet.

Bilde: Facebook

Mulig å tilpasse og gratis å opprette

Dette er i følge Facebook «en mobilrettet handelsopplevelse hvor bedrifter kan opprette en nettbutikk på Facebook og Instagram helt gratis».  Så ryktes det da at de vil ta en liten provisjon for hvert salg som gjennomføres. Men du som bedrift betaler ingenting for å ha din Facebook Shop, kun en prosentandel når salget faktisk skjer. 

Pr. nå er det Facebook og Instagram som er de stedene denne butikken kan opprettes, men de jobber med testing og utvikling for å få løsningen på plass i Messenger og WhatsApp og. Du kan tilpasse din butikk med egne farger og fonter for at den skal være i tråd med din merkevare og profil.

Samarbeider med E-handelsplattformer

Denne butikkfunksjonen skal og være mulig å integrere med de meste kjente plattformene for nettbutikker. Som Shopify, WooCommerce, BigCommerce etc.

Som da er gode nyheter for de som allerede har etablert sin nettbutikk i disse plattformene

Bilde: Facebook

Spennende nyhet som kan hjelpe mange bedrifter.

Dette er en veldig spennende nyhet fra Facebook som potensielt kan hjelpe mange bedrifter, og da særlig små bedrifter, med å få sine varer ut til enda flere. Både for de som har nettbutikk fra før, og for de som ønsker å flytte hele eller deler av driften på nett.

Ser for meg at dette kan bli et fint og enkelt springbrett for de som ikke selger sine varer på nett i dag, men ønsker å komme i gang. Som jo er veldig viktig i disse dager, og vil fortsette å være viktig fremover.

Bilde: Facebook

Hvordan får du denne funksjonen for din bedrift?

For øyeblikket rulles dette ut i USA først, som jo er helt vanlig. Og det er visstnok bedrifter som allerede benytter Instagram Shopping og/eller benytter dagens Facebook Butikk-funksjon på sin FB-side som får tilgang.

Så vil dette etterhvert rulles ut til flere og flere, og videre i resten av verden. Vi har ikke noen informasjon om når dette kommer til Norge. Får håpe det ikke tar alt for lang tid.

God nyhet for bedrifter?

Oppsummert så syns jeg dette er en utrolig spennende nyhet. Det blir veldig interessant å teste dette ut når det kommer til Norge. Det kan potensielt være en fin måte å få solgt varer i enda flere kanaler. Å gjøre dine varer tilgjengelig for enda flere på en slik sømløs måte vil kunne være veldig gunstig.

Og for de som ønsker å komme i gang med netthandel kan kanskje dette være en fin måte å starte på. Selv om jeg ikke vil anbefale å ha nettbutikken din utelukkende liggende kun på Facebook på lang sikt.

Alt i alt veldig spennende, og dette kan ha potensiale til å bli veldig bra. Om det blir en suksess eller ikke vil tiden vise.

Hva tenker du om dette?


Kilder: 

(3) comments

Add Your Reply