nov 11

Slik blir butikken din klar for Black Friday

Black Friday er en årlig handledag som går av stabelen dagen etter Thanksgiving i USA hvert år. I år er dette 29. november. Denne dagen er som så mye annet opprinnelig et amerikansk fenomen. Og her til lands har mange forbannet denne dagen og dømt den som en «kommersiell tulledag fra USA».

Men, saken er at dagen er kommet for å bli også her i Norge. I fjor (2018) dro nordmenn kortet for 3,7 millioner kroner på Black Friday i følge Nets og BankAxept. Totalt ble det utført nær 9 milloner kortkjøpp, en oppgang på 3,3 prosent mot året før. Så da kan du og din bedrift like gjerne henge deg på og få din del av kaken.

Så hva er da viktig å tenke på når du skal forberede din butikk til denne store salgsdagen? Mange kjører «Black Weekend» med salg hele helgen, andre tar for seg hele uken. Mens noen tar den helt ut og kjører Black November.

Her er 5 tips til hva du kan gjøre for å forberede Black Friday-salg for din butikk:

1) Avklar hvilke tilbud dere skal ha:

Her er det mange måter dere kan legge opp salget på. Du bør i forkant ta en titt på fjoråret og evaluere resultatene deres. Og da gjøre noen grundige vurderinger på hvilke rabatter som er gunstige for dere i år. Noen eksempler på måter å legge opp salget er:

  • Én bestemt rabatt på hele butikken.
  • Rabatt på utvalgte produktkatagorier eller merkevarer
  • Salg på et begrenset antall. Dvs. at for eksempel de første 100 som kjøper en bestemt vare får 40 % rabatt.
  • Begrenset tidsrom. En viss rabatt på en vare eller kategori av varer i spesifikke tidsrom på dagen. Én eller to timer for eksempel. Da bør tilbudet være veldig godt for at det skal fungere optimalt.
  • Gratis frakt. Dersom du har nettbutikk så er dette stort sett veldig effektivt. Spesielt i kombinasjon med andre rabatter (som de som er nevnt over).

2) Fortell folk om salget i forkant:

Informer folk om hvilke rabatter som kommer i forkant av salget.  Mange gjør research i forkant av Black Friday. Her skal du bygge opp forventing og engasjement for å øke sjansene for at folk husker på dere når salget er i gang.

  • Via sosiale medier som Facebook og Instagram. Her er video veldig effektivt. Anbefaler å både kjøre «organiske» ikke-betalte innlegg og bruke litt penger på annonser i tillegg.
  • Via e-post. Har dere en e-postliste så bør denne benyttes flittig. Send dem informasjon om hvilke tilbud som kommer, og minn dem på salget underveis mens salget pågår. 
  • På nettsiden / nettbutikken din. Her kan du ha informasjon om hvilke tilbud som kommer og kanskje legge til en nedtellings-klokke som teller ned til salget starter for å bygge forventning.

3) Gjør klar din nettbutikk (dersom du har det):

Å bruke masse tid og energi på et stort Black Friday-salg for så å oppleve at det tekniske ikke fungerer på selve dagen er veldig surt. Så her bør du legge til rette for en friksjonsfri kjøpsprosess for kundene dine. Dette kan innebære:

  • Sørge for at siden og nettbutikken din er mobilvennlig. I følge klarna.com handler 52 % av den norske befolkningen fra mobilen. Ditt innhold må være mobilvennlig, det samme må hele kjøpsprosessen. Fra de legger i handlekurven til de har fullført kjøpet.
  • Betalingssløsningen bør være god nok. Unngå utdaterte betalingsløsninger som ofte gir feilmeldinger og avbrutte salg. Folk mister kjapt tilliten til butikken din dersom de blir usikre på betalingsprosessen.
  • Legg opp til mersalg. Dersom din plattform har muligheten til det, så bør du legge det opp slik at folk får opp forslag om å kjøpe varer relatert til det de har lagt i handlekurven når de starter betalingsprosessen. Slik at de med et enkelt tastetrykk kan legge til mer i deres bestilling.

4) Forbered dine kollegaer:

Det er viktig at alle har all den informasjonen de trenger og er i stand til å håndtere ting som dukker opp. Dette gjør alt mye lettere for både ansatte og kunder. 

  • Sørg for at alle ansatte vet om alle tilbudene og hvordan salget er lagt opp.
  • Gå gjennom ofte stile spørsmål slik at de er forberedt når de kommer.
  • Diskuter hva som kan gå galt og hvordan de da skal håndtere dette når det skjer.

5) Planlegg og gjør klar annonsekampanjer på Facebook i god tid:

Anbefaler å kjøre kampanjer på nett. Spesielt hvis du har nettbutikk. Både Google og Facebook er gode kanaler for dette. Her er noen tips når det kommer til Facebookkampanjene dine:

  • Gjør klart alt i god tid. Dette er en dag hvor konkurransen er beinhard om oppmerksomheten. Det tar mye lengre tid å få kampanjene godkjent enn ellers, så her bør du legge dem inn i forkant så de er godkjente og klare til å kjøre til riktig tidspunkt. Gjerne 1 uke før de skal kjøres ut.
  • Annonsene dine blir og dyrere denne dagen. Så vær forberedt på at du må bruke mer penger enn vanlig for å oppnå resultater. Det er hard konkurranse og du kan potensielt få veldig gode resultater, men da må du og være villig til å betale for dem. Det er mange annonsører som kjemper om de samme målgruppene.
  • For å få mest ut av annonsekronene dine anbefaler jeg i alle fall én av målgruppene dine er et allerede varmt publikum. Og at du bruker mesteparten av budsjettet der. Dette kan for eksempel være personer som har samhandlet med din butikk på Facebook, Instagram og besøkt nettbutikken din tidligere. Disse har høyest sannsynlighet for å handle hos deg også under Black Friday /Weekend /Week.


Nøkkelen her er altså å stille forberedt! Det er et potensiale for mye salg denne dagen for veldig mange butikker. Da er det viktig at du er klar og legger til rette for at folk vet om dine tilbud og at alt går smertefritt underveis.

Lykke til med salget!