jun 11

Øk salget i nettbutikken med dynamiske annonser

Facebook dynamiske annonser er et annonseformat som gjør at du kan kjøre automatiske annonser basert på hva dine potensielle og eksisterende kunder foretar seg i nettbutikken din.
Du kan dermed markedsføre hele produktkatalogen din i én enkelt annonsemal. Så hvert individ automatisk får opp akkurat det produktet som er relevant for dem. Dette gjør at du sparer tid og du tilpasser annonsene til hver enkelt person.
Dynamiske produktannonser kan vise de mest relevante produktene til et individ basert på hva de har sett på før, hva de har lagt i handlekurv, hva de tidligere har kjøpt osv. 

Illustrasjon av Facebook dynamiske annonser

Når en person har sett på et produkt eller kanskje til og med har lagt varen i handlekurven så er det et sterkt signal om at de er interessert i det du har å tilby. De er kommet et stykke på vei i sin kundereise og er lettere å påvirke med salgsannonser enn andre som ikke kjenner til deg. Så ved å kunne vise disse personene akkurat de produktene de er interesserte i eller andre produkter som er relevante for dem, så øker sjansen for å skape salg. Den vanligste måten å vise produktene på i en dynamisk Facebookannonse er gjennom en bildekarusell som gjør at du kan vise flere produkter i samme annonse.

Slik fungerer Facebook dynamiske annonser:

illustrasjon av hvordan dynamiske annonser fungerer

Klikk på bildet for å forstørre 

Hva kan du bruke dynamiske annonser til?

​Personaliserte anbefalinger:
Vise annonser basert på hva de har sett på i nettbutikken din. Du kan kombinere det å minne folk på det de allerede har sett på med å vise dem andre relevante produkter. Når de har vært inne å sett på et produkt viser de en interesse for denne varen selvsagt. Så å minne dem på den er smart. I tillegg kan du da vise andre produkter som er relaterte til varen, for det kan jo tenkes at det de så på først ikke passet helt for dem, men at de likevel kan være interessert i noe lignende (eller samme type produkt fra et annet merke for eksempel).

Fange opp forlatte handlekurver:
Det er lite som indikerer en reell interesse for produktet like mye som det å legge varen i handlekurven. Men dessverre er det helt vanlig at folk forlater sine handlekurver av ulike årsaker. Så selv om de ønsker varen så kan det dukke opp ting som gjør at de ikke fullfører kjøpet. I en travel hverdag er det alltids noe som kan stjele oppmerksomheten. Eller kanskje hadde personen ikke bankkortet tilgjengelig akkurat da, eller de startet handelen på mobil og vil fullføre på datamaskin eller nettbrett. Så å kunne markedsføre til en person gjennom dynamiske annonser basert på forlatte handlekurver kan være meget effektivt. Det å vise akkurat den varen de la i handlekurven vil kunne bidra til å hale i land salget.

Annonser til personer etter kjøp.
Du kan kjøre dynamiske annonser til personer som nylig har kjøpt noe. Da med varer som er relevante for deres siste kjøp. Det å ha fokus på gjenkjøp kan være veldig lønnsomt. Smi mens jernet er varmt med anbefalinger basert på hva de nylig kjøpte.

Dette er det du trenger for å kunne kjøre dynamiske annonser.

1. Facebook-pikselen

Facebookpikselen er en kodebit som installeres på nettsiden din. Den sporer trafikk på nettsiden din og rapporterer dette tilbake til Facebook. Sporer og handlinger som folk gjør på siden og i nettbutikken din. Du kan lese mer om hvordan dette fungerer i denne artikkelen.

2. En Business Manager-konto
Business Manager er et gratis Facebook-verktøy som hjelper annonsører med å integrere markedsføring på Facebook på tvers av bedriften og med eksterne partnere. Det er altså et gratisverktøy fra Facebook, som du kan benytte for å jobbe profesjonelt med Facebookannonsering. Du kan lese mer om hva dette er i denne artikkelen

3. En produktkatalog
Til slutt oppretter og laster du opp en produktkatalog til Business Manager, slik at du kan begynne å vise de perfekte produktene til hver person.
En produktkatalog eller produktdatastrøm er en fil som viser alle produktene som du selger på nettet. Denne datastrømmen er med andre ord en digitalisert versjon av din varebeholdning.
Den vil inneholde detaljert informasjon hver enkelt vare. Som produkttittel, merke, priser og beskrivelse. Samt informasjon som brukes spesielt for salg og annonsering på nett, som en destinasjonsside-link eller bilder. Det er data fra Facebookpiklselen og informasjonen fra din produktkatalog Facebook bruker for å kunne automatisk opprette dynamiske annonser tilpasset hver enkelt person.

Hvordan opprette en produktkatalog?

Hvis nettbutikken din er bygd på en av de største plattformene for netthandel, slik som for eksempel Shopify, Magento eller BigCommerce, kan du gjøre dette veldig enkelt inne i det systemet, da disse er samarbeidspartnere med Facebook. Ellers så har facebook forklaringer og hjelpeartikler på hvordan du går frem for å opprette og laste opp en produktkatalog for din nettbutikk.  Den informasjonen finner du her.


Bruk av dynamiske annonse kan altså være et kraftig verktøy som hjelper deg med å vise relevante annonser til enkeltindivider. Og det uten å opprette og utforme alle annonsene selv.

Nettbutikken din må og fungere optimalt for at dette skal være effektivt.

Avslutningsvis vil jeg og påpeke at det er viktig å huske på at det å få potensielle kunder inn i nettbutikken bare er halve jobben. Når folk faktisk har klikket seg inn via din annonse er det viktig at kjøpsprosessen og kjøpsopplevelsen er så bra som mulig. Hvis det er mange feil systemet, eller betalingsprosessen er tungvindt og vanskelig er det fort gjort å miste den potensielle kunden. Folk har generelt sett lite tålmodighet når de skal handle. Så det å optimalisere nettbutikken din slik at det er så enkelt og friksjonsfritt som overhodet mulig når folk skal fullføre sitt kjøp er utrolig viktig.