mai 01

Oversikt over Facebooks viktigste nyheter.


Facebooks årlige utviklerkonferanse «F8» gikk av stabelen på tirsdag denne uken. Og som seg hør og bør åpnet administrerende direktør Mark Zuckerberg, med sin «Keynote» der han presenterte nyheter som kommer i tiden fremover.
Han brukte da mye tid på å snakke om viktigheten av privatliv på Facebook. Og slagordet «The future is private» ble et gjennomgående tema.

Dette er noen av de viktigste nyhetene som ble presentert:
Picture of Mark Zuckerberg at FB 8 2019

newsroom.fb.com/news

Facebook får en massiv designendring. 

Som jeg tidligere har skrevet om så er det varslet at Facebook skal​ fase ut nyhetsfeeden. Og i en ny oppdatering som de kaller «F5» vil fokuset være på grupper og arrangementer. Denne endringen i designet har som mål å gjøre det lettere å finne det du leter etter, og å nå de mest brukte funksjonene.

Stories, grupper og eventer.
Stories er viktig del av fremtidens Facebook (og Instagram), og har naturlig nok en viktig rolle og synlighet i det nye designet.
Men den største endringen er den nye gruppekategorien som nå er plassert i den midterste raden i den redesignede menylinjen. Når du trykker på den, vil du nå få en personlig oppdatering fra dine ulike grupper, samt anbefalinger om å bli med nye grupper basert på dine interesser. Gruppeinteraksjonsalternativer vil dukke opp mens du surfer på andre deler av Facebook.

Når det gjelder arrangementer så legger Facebook stor vekt på å hjelpe deg med å finne ting å gjøre i nærheten av deg. Den nye arrangementsfanen, som nå skal være ved siden av gruppefanen i det nye menylinjeoppsettet, har en mer fremtredende kartvisning for å se hvor eventene du er interessert i er i forhold til hverandre.

Facebook ønsker og å hjelpe folk med å utvide sine sosiale kretser. Én ny funksjon som heter «Meet New Friends», er laget for å bringe sammen folk som har noe til felles (som en skole eller arbeidsgiver). Designoppdateringen har allerede startet utrullingen på iOS og Andriod. Det jobbes og med et nytt design for desktop som kommer i løpet av de neste månedene.
Facebook redesign (FB8 2019)

Image: Facebook

Instagram.

Det kommer et nytt og forbedret kamera i Instagram. Og inkludert i dette er et såkalt  «Create Mode», som gir deg en enkel måte å dele uten at du må ha bilde eller video i posten. Dette nye kameraet gjør det enklere å bruke populære kreative verktøy som effekter, «polls» og interaktive klistremerker.

Instagram utvider også funksjonen som lar folk kjøpe produkter fra innsiden av appen. Hvor de nå åpner den for kunstnere, idrettsutøvere og andre skapere i tillegg til bedrifter.
Det skal og nå bli enklere å dele innhold til Instagram Stories fra tredjepartsapper, som for eksempel Spotify, SoundCloud eller GoPro.

En mer oppsiktsvekkende nyhet er at de skal begynne å teste en ny funksjon som vil gjemme brukernes offentlige «likes» på videoer og bilder. Testen vil starte i Canada, og de sier at de vil at følgere skal «fokusere på bildene og videoene du deler, ikke hvor mange liker de får».
 Bare personen som eier kontoen, vil kunne se hvor mange likes innholdet sitt har fått.


Facebook Messenger.

Facebook bygger om arkitekturen til Messenger til å være raskere og lettere enn noen gang før. For eksempel på iOS blir den omformet for å ta opp mindre plass på telefonen din. Den nye versjonen vil være under 30 MB, omtrent 20 prosent av sin nåværende størrelse.

En desktop-app for Messenger.
Hvis du bruker Messenger på PC eller Mac så trenger du ikke lengre å beholde den i en nettleserfane lenger. Senere i år lanserer Facebook en Messenger-app til desktop. Du kan laste ned appen både Windows og MacOS, og ha gruppevideosamtaler, samarbeide på prosjekter eller flere oppgaver mens du chatter i Messenger.

Se video sammen i Messenger.
Messenger vil la deg oppdage og se videoer fra Facebook sammen med andre i sanntid. Du kan sømløst dele en video fra Facebook-appen på Messenger og invitere andre til å se sammen under meldinger eller på en videochat. Dette kan være ditt favorittprogram, et morsomt klipp eller til og med hjemmevideoer. Facebook tester dette nå, og vil begynne å rulle det ut globalt senere i år.

VR.

Av andre nyheter som kan nevnes så informerte de om at at Oculus’ første såkalte «standalone» VR-briller, altså VR-briller som kan brukes uten PC eller mobil, nå slippes for salg. De vil koste 199 dollar for 32 GB-versjonen, og 249 dollar for 64 GB-versjonen.

Portal.

Facebooks videosamtaleprodukt «Portal» skal nå lanseres i Europa (da til høsten). I tillegg skal WhatsApp-appen komme til Portal, samt at ende-til-ende-kryptering vil implementeres for alle samtaler. Portal er et produkt fra Facebook som er designet spesifikt for å ha videosamtaler med hverandre.


Mye nytt og spennende på gang hos Facebook altså, hvor privatliv er et tydelig gjennomgangstema. Og fokuset fremover er som tidligere signalisert på Messenger, grupper, eventer og stories.
Hva syns du om kunngjøringene som har kommet? Hva er det her som kan utgjøre en forskjell for din bedrift i 2019?
Legg gjerne igjen en kommentar.


Kilder/mer informasjon: