feb 11

Bør du satse på Facebookannonsering?

Et spørsmål jeg ofte får fra bedrifter jeg snakker med er;

Er det fremdeles smart å bruke ressurser på å markedsføre seg på Facebook? Er folk fremdeles på Facebook?

Og selv om Facebook kanskje ikke er like hipt og spennende som tidligere, så er det uten tvil en viktig markedsplattform. Det er veldig få plattformer hvor du kan nå like mange som på Facebook.  Og sosiale medier er en ekstremt viktig del av folk sine liv.

Dame på Pc med Facebook

Tallene lyver heller ikke. Facebook har ca. 3,4 millioner brukere i Norge. Og ca. 2,8 av disse benytter Facebook daglig. På verdensbasis er det ca. 1,4 milliarder brukere. Denne rekkevidden og et annonseringsverktøy med et hav av muligheter, gjør at Facebook kan være en veldig effektiv markedskanal dersom brukt riktig. For folk er der, det handler bare om å finne de som betyr noe for din bedrift og gi dem innhold som de setter pris på.

Mange «klager» over at det som fungerte på Facebook tidligere ikke gjør det lengre. Og det er mye sant i det. Det skjer endringer konstant, som selvsagt er utfordrende for alle. Og noe som har rammet bedrifter hardt de siste årene, og kanskje spesielt i 2018, er nedgang i organisk rekkevidde. Altså rekkevidden til «ordinære» poster som du ikke bruker penger på.

Fjorårets store algoritmeendring hos Facebook gjorde blant annet at innlegg fra familie og venner rangeres høyere enn innlegg fra bedrifter og media. Det er dermed mye hardere konkurranse for å bli synlig enn det har vært tidligere. Og den gjennomsnittlige rekkevidden for organiske innlegg er nå et sted mellom 2-6 %.

Facebookannonse, likes, penger

Dette gjør at annonsering er viktig for å få utnyttet potensialet som ligger i Facebook som markedsføringskanal. Og at bedrifter må betale for å få rekkevidde og salg via Facebook bør vel egentlig ikke være så overraskende. De bedrifter som er villige til å legge inn tid og penger i plattformen er de som oppnår best resultater.

Betyr det at de med mest penger vinner? Nei, ikke nødvendigvis. Det som betyr noe er evnen og kompetansen til å ta i bruk annonseverktøyet som Facebook tilbyr. Lær deg å bruke annonseadministrasjonen og ikke bruk fremme-knappen. Samt at du må kjenne målgruppen din og være tydelig på hva målsetningen er for dine kampanjer. Du må være relevant og tilby meningsfullt innhold for din målgruppe.

Så hva er egentlig fordelene med å bruke Facebook som plattform for annonsering?

Mulighetene for å målrette på Facebook er eksepsjonelle. 

Gjennom bruk av geografi, demografi og interesser kan du konkretisere veldig hvem du ønsker å nå. Og via muligheten til å bruke «egendefinerte publikum» som målretter seg mot de som allerede har en relasjon til bedriften din, er mulighetene for gode resultater absolutt til stede.

Det er en kostnadseffektiv kanal. 

Ja, det har blitt dyrere å annonsere på Facebook. Og det vil fortsette å bli dyrere. Men lærer du å bruke Facebook riktig og målretter annonsene mot akkurat din målgruppe, så bruker du pengene veldig effektivt. Så potensialet for å skape stor verdi selv med et begrenset budsjett er stort. Og sammenlignet med en annonse i lokalavisa så får du ekstremt mye mer igjen for å bruke pengene dine på Facebook. Og du vil i tillegg kunne ha mye mer kontroll på dine resultater. Og det fører oss over til den neste fordelen med annonsering på Facebook.

Facebook gir deg muligheten til å måle konkrete resultater. 

Dette gjør at du kan bruke pengene dine på det som fungerer. Du har full kontroll på rekkevidde, antall klikk, videovisninger og haugevis av flere parametere i Facebooks rapporteringsverktøy. Og benytter du deg av Facebookpikselen og de enorme mulighetene som fins i dette verktøyet, kan du blant annet spore nøyaktig hva du får igjen fra en annonse i form av antall salg.

Kunne nok fortsatt enda mer om hvorfor Facebook ikke er død som markedsplattform enda. Men jeg avslutter nå med at du bør ta Facebook seriøst. Bruk tid og penger på å få det til å fungere for din bedrift dersom det skal være en av de kanalene du tar i bruk. Og gjør du det, er det store muligheter for at du oppnår gode resultater. Her er det selvsagt mange faktorer som spiller inn for å klare å lykkes, men potensialet er der for aller fleste bedrifter. Dette gjelder både store og små bedrifter, og innenfor både bedrifts- og forbrukermarkedet.