jan 04

6 grunner til å droppe fremming av innlegg på Facebook.

Har du en Facebookside og ønsker nå ut til flest mulig vil du nok på et tidspunkt måtte vurdere annonsering for å få de resultatene du ønsker.

Det fins to ulike måter å gjøre dette på. Den ene er ved bruk av det som kalles «Facebook Annonseadministrasjon». Og det andre er såkalt «boosting», eller på norsk «Fremming» av innleggene dine. Sistnevnte er den enkleste formen for annonsering på Facebook. Og dette kan nok for mange virke som en grei og lett tilgjengelig løsning, som ikke krever mye forkunnskaper.

Den blå fremme-knappen

Og Facebook oppfordrer deg faktisk til å trykke på den blå knappen rett som det er.  Du har sikkert fått denne meldingen opp på et av innleggene på din side:

«Få flere likerklikk, kommentarer og delinger. Dette innlegget oppnår bedre resultater enn 95 % av de andre innleggene på siden din. Frem det for å få enda bedre resultater.»

Men det er langt fra en god løsning og vil ikke gi deg de resultatene du ønsker. Det vil i de fleste tilfeller være å kaste vekk penger. Denne metoden har store begrensninger og dette vil påvirke dine resultater på en negativ måte.

Facebook er den plattformen på nett som gir deg flest muligheter når det kommer til annonsering. Som gjør at du kan skape kostnadseffektive kampanjer som retter seg til nøyaktig den målgruppen du ønsker å nå. Du kan og måle resultatene dine underveis og i etterkant. Men dette får du kun til hvis du tar i bruk «Annonseadministrasjonen» og oppretter dine kampanjer og annonser derfra. Det krever litt mer kunnskap og kan virke litt forvirrende i starten, men er uten tvil den beste løsningen.

Og hvis du fremdeles ikke er helt overbevist, så får du her 6 gode grunner til å ikke trykke på  den blå «fremme-knappen» når du skal annonsere på Facebook.

1) Du har ikke mulighet til å velge målsetning.

Det første du gjør når du skal annonsere på Facebook er å avgjøre hva du ønsker å oppnå. Facebook har pr. i dag 11 ulike valgmuligheter og det er viktig å velge riktig. For disse målsetningene er laget for å hjelpe deg med å oppnå de resultatene du ønsker.

Men bruker du fremme-knappen får du kun 2 muligheter. Engasjement og meldinger. Hvis du kjører en annonse med målsetningen «engasjement». Så jobber Facebook for å finne folk som klikker liker, kommenterer og deler innlegget, og det er da dette du betaler for å få. Men hvis du egentlig ønsker å få folk til å kjøpe noe i nettbutikken din, få folk til å se videoene dine, laste ned en PDF, melde seg på nyhetsbrev etc. Så er ikke denne målsetningen riktig for deg og du når ikke de folkene som du ønsker å nå. Som da selvsagt vil påvirke ditt resultat. Det hjelper ikke med 50 reaksjoner på innlegget ditt hvis det du egentlig ønsker å oppnå er salg i nettbutikken din.

De 11 målsetningene for Facebookannonsering

2) Du kan ikke velge hvilke plattformer ditt innlegg skal være synlig på.

Når du annonserer på Facebook kan annonsekampanjen din være synlig på Facebook, Instagram, Messenger og det som kalles Audience Network (som er nettsteder utenfor Facebook). Velger du fremme-knappen har du ikke muligheten til å styre dette selv.

3) Du kan ikke teste hva som fungerer.

Det er viktig å teste og evaluere annonsene dine for å maksimere effekten, og bruke dine annonsekroner på det som faktisk fungerer. Du kan kun opprette én annonse som går til én bestemt målgruppe av gangen når du fremmer et innlegg. Dermed mister du muligheten til å teste ulike bilder, budskap, ulike publikum (målgrupper) osv. opp mot hverandre. 

I annonseadmisistrasjonen derimot, kan du gjøre alt dette. Noe som gjør at du kan skaffe deg verdifull informasjon underveis om hva som fungerer best for din bedrift og din målgruppe.

4) Du kan ikke endre budsjettet ditt.

Når du fremmer et innlegg velger du på forhånd hvor mye penger du skal bruke på din annonse. Og dine muligheter til å endre på dette underveis er meget begrenset. I annonseadministrasjonen står du helt fritt til å justere dette når som helst alt etter hva som er gunstig for deg.

5) Du kan ikke endre tekst, bilder eller video underveis.

Ved fremming av innlegg kan du ikke redigere tekst, bilder og videoer etter at innlegget du har fremmet, er gjennomgått og publisert. Hvis du finner ut at du vil endre tekst eller annonseinnhold, må du opprette et nytt innlegg og fremme dette. 

6) Du får ikke tilgang til viktig innsikt.

Fremming av innlegg gir deg en viss innsikt i resultatene. Som rekkevidden og engasjementet innlegget har generert. Men det er mye informasjon du ikke finner ut av. 

I annonseadministrasjonen får du tilgang til et fantastisk rapporteringsverktøy hvor du kan se alle tenkelige tall og parametere. Dette gjør at du kan analysere dine resultat på en nøyaktig måte, noe du ikke har muligheten til i like stor grad dersom du bruker «fremme-knappen».

People viewing graphs and diagrams


Det er uten tvil mer gunstig å benytte seg av alle mulighetene som fins i Facebooks annonseadministrasjon kontra det å bruke fremme-knappen. Fremming er en dyr og ineffektiv snarvei til annonsering på Facebook som ikke vil gi deg de resultatene du ønsker.

Annonseadministrasjonen kan for mange være litt overveldene i starten. Men dersom du prioriterer å sette deg inn i alle mulighetene som fins der, så får du så mye mer igjen for de kronene du bruker på Facebookannonsering.

Dersom du har lyst til å lære deg mer om alle de fantastiske mulighetene som fins i Facebooks annonseverktøy, og hvordan du kan lykkes med annonsering på Facebook. Så har jeg nylig lansert et nettkurs om nettopp, Facebookannonsering.

Gjennom kurset «Din Guide til Facebookannonsering» kan du lære deg alt du trenger å vite om annonsering på Facebook, steg-for-steg i ditt eget tempoDu kan lese mer om kurset ved å klikke på knappen under.


(1) comment

Add Your Reply