nov 29

6 grunner til å ta i bruk Google Analytics.

Google Analytics er et gratis verktøy som samler inn data og statistikk om de som besøker din nettside. Høres kanskje teknisk, vanskelig og kanskje litt kjedelig ut. Men det er absolutt verdt å bruke litt tid på, og det er heller ikke så veldig komplisert.

Illustration of business graph analysis

Vet du hvor mange som er innom nettsiden din daglig? Vet du hvilke sider som er mest besøkt, hvor lang tid de bruker der eller hvilke markedskanaler som gir mest trafikk? Google Analytics kan gi deg svaret på alt dette.

Du kan få frem data som du kan bruke for å forbedre nettsiden din, og for å finne ut av hvilke tiltak du bør iverksette for å nå dine mål.

Google Analytics dashboard
Her er 6 grunner til å ta i bruk Google Analytics:


1) Du kan finne ut hvordan folk finner nettsiden din.

Hvor kommer trafikken inn til din nettside fra? Hvilke markedsføringskanaler er det som fungerer best? Hvilke sosiale medier genererer mest trafikk inn til nettsiden? Under det som kalles «Brukeranskaffelse» i Google Analytics» kan du finne mye informasjon dette.

2) Du kan følge med på trafikken i sanntid. 

Du kan følge med på hvordan trafikken på nettsiden din er i sanntid. Hvor mange er innom «akkurat nå» og hvilke sider ser de på.

3) Du kan finne ut hva folk foretar seg inne på nettsiden din.

Hvilke sider har mest trafikk, hvordan klikker folk seg videre, hvor faller de av og hvor lenge er folk inne på siden. Under «atferd» kan du analysere dette og mange andre ting om hva folk gjør og ikke gjør på din nettside.

4) Du kan skreddersy rapporter.

Det er forskjell på hva ulike bedrifter ønsker å vite noe om når det kommer til trafikken på nettsiden. Noe parametere vil være like viktig for alle, mens andre er mer viktig for din bedrift enn for andre. Så uansett om du har en blogg, en nettbutikk, en bookingportal eller en informasjonsside så vil du kunne skreddersy rapporter og oversikter som viser de dataene som er viktig for deg og din bedrift.

5) Du kan finne ut informasjon om de som besøker siden din. 

Du har nok en målgruppe for din bedrift som er mer verdifull for deg enn andre. Så da er det veldig interessant å finne ut om denne målgruppen faktisk er innom siden din. Under «målgruppe kan du finne informasjon om de som besøker siden din. Demografi, geografi, interesser, hvilken nettleser de benytter, bruker de telefon eller datamaskin osv. osv.

 6) Det er gratis!

Et verktøy med så mange muligheter og funksjoner skulle man tro koster litt. Men Google Analytics er 100 % gratis. Og det i seg selv er jo et kjempepluss. Spesielt hvis din bedrift er liten eller har et begrenset budsjett.

Og som et lite bonustips så kan det nevnes at Google selvsagt har en mobil-app for dette verktøyet og. Så du kan følge med på trafikken i sanntid, eller se på data og statistikk fra en valgt periode rett på mobilen. Kanskje har du nettopp publisert en artikkel eller en bloggpost og du vil følge litt ekstra med på hvor mange som leser den utover dagen, da er appen veldig kjekk å ha.

Hvordan komme i gang med Google Analytics?

Det første du gjør er å opprette en konto. Det er som sagt gratis og er kjapt gjort. 

​Så har Google selv laget en guide for hvordan du setter alt opp. Denne guiden finner du her.