nov 16

Derfor bør du bruke Facebooks “Business Manager”.

Å jobbe med markedsføring på Facebook krever en god del tid og energi. Så om du ikke allerede gjør det i dag, så vil jeg anbefale deg å gå over fra å kun benytte den tradisjonelle "annonseadministrasjonen" til å ta i bruk mulighetene og løsningene som fins i Business Manager.   

Men hva er egentlig Business Manager? Facebook selv beskriver Business Manager slik:

«Business Manager er en gratis Facebook-plattform som hjelper annonsører med å integrere markedsføring på Facebook på tvers av bedriften og med eksterne partnere. Du kan kjøre og spore annonsene dine, administrere ressurser som f.eks. sidene og annonsekontoene dine, og legge til byråer eller markedsføringspartnere som kan hjelpe deg med å administrere bedriften din.»

Det er altså et gratisverktøy fra Facebook, som du kan benytte for å jobbe profesjonelt med Facebookannonsering. Der får du enkelt tilgang til alle annonsefunksjoner. Og dette er noe jeg anbefaler alle å bruke, uavhengig om din bedrift er liten eller stor, om du har flere Facebooksider eller om du har bare én.  

Hvorfor bruke Business Manager?

Ett dashboard  for alt arbeid på Facebook.
Det er et veldig nyttig verktøy for å holde orden på alt når du skal jobbe med Facebook, helt separat fra din personlige Facebookkonto. Som gjør at du kan holde fokus på det du skal gjøre og alt er samlet på ett sted. Ett dashbord som hjelper deg med å få tilgang til og organisere sidene, annonser, annonsekontoer og personer på ett enkelt sted. 


Økt kontroll. 
Du har  full kontroll over hvem som har tilgang til ulike Facebooksider og annonsekontoer, og hvilken grad av tilgang alle har. Det er og enkelt å legge til byråer og andre samarbeidspartnere som skal jobbe med kontoen din i en begrenset periode. Hvis noen av dine ansatte slutter å jobbe for bedriften din, kan du enkelt fjerne tilgangen deres. Prosessen med å opprette, legge til og be om tilgang til sider og annonsekontoer er veldig ukomplisert og oversiktlig.

Enklere å skreddersy rapporter og analysere data.
Du har gode muligheter til å utarbeide skreddersydde rapporter og til å analysere data på en effektiv måte, slik at du får mest mulig ut av din annonsering. Du kan se resultatene til annonsene dine på tvers av ulike annonsekontoer, og få rapporter om ressursene og personene som bedriften din er ansvarlig for.

Tydelig skille mellom personlig profil og bedriftskonto.
Når du har lagt til siden din til i Business Manager, vil du alltid se en mørkegrå linje øverst på siden din. Dette gjør at du alltid kan skille din  Facebook-bedriftskonto og din personlige profil. Noe som betyr at du unngår å legge ut noe under feil navn/bedrift når du skal legge noe inn på siden din. Du kan og knytte opp bedrifts-eposten din slik at alle varslene fra Business Manager kommer dit. 


Det er altså mange grunner til å vurdere å ta i bruk dette verktøyet hvis du jobber med Facebook som en av dine markedskanaler. Og har du ikke tatt i bruk Business Manager enda, så er det kanskje noen av dere som faktisk blir tvunget til det. For Facebook krever nå at du bruker Business Manager for å bruke egne kundedata (som e-postlister og telefonnummer) når du oppretter det som kalles "Egendefinerte publikum". Som i all hovedsak dreier seg om det å opprette en målgruppe som du skal annonsere til ut fra dine e-postlister, kundelister osv.

​​​

Hvis du ønsker å lære mer om annonsering på Facebook, så kan du bli med på et GRATIS webinar om Facebookannonsering. Hvor du får tips og konkrete eksempel på hva du bør og ikke bør gjøre for å øke sjansene for å lykkes med annonseringen. Les mer om webinaret og meld deg på ved å trykke på knappen under.

(1) comment

Add Your Reply