nov 09

Hva er en Facebookpiksel og hvorfor er den så viktig for deg?

Har du hørt om Facebookpikselen? Hvis du annonserer, eller har tenkt å starte med annonsering på Facebook, så bør du absolutt lære deg mer om dette.

Facebookpikselen er et analytisk verktøy. En liten kodebit som du installerer på nettsiden din. Og den er utrolig viktig om du skal annonsere på Facebook. Den gir deg blant annet muligheten til å tilpasse annonsene dine, og finne ut av hvor effektive de er. Det vil både gi deg bedre resultater og billigere annonser. Og du unngår å annonsere i blinde og har mye mer kontroll på hva det er som fungerer og ikke.

Pikselen er altså en liten kodebit som Facebook genererer for deg og som skal legges inn i kildekoden på din nettside. Den er knyttet opp mot annonsekontoen din. Du må ikke la deg skremme av at det er datakode. Det trengs faktisk ikke kunnskaper om koding for å kunne benytte pikselen. 

Pikselen ligger altså på nettsiden din. Og der samler den data om de besøker nettsiden din, og også om spesifikke handlinger som de gjør der. For eksempel hvis de legger varer i handlekurven, gjennomfører et kjøp eller registrerer e-post adressen sin. Alle disse handlingene gjør at pikselen utløses. Så rapporterer den dette tilbake til Facebook. Da gjennom å spore folk sin Facebook-Id. Det betyr at du kan markedsføre tilbake til disse folkene på Facebook. For hva kan du egentlig bruke Facebookpikselen til?  

1) Det første er å spore konverteringer. 

Og hva er en konvertering? Det er handlinger som folk gjør på nettsiden din. Hvis de laster ned noe eller registrerer e-postadressen sin for eksempel. Eller de gjennomfører et kjøp, hvor de da går fra å ikke være kunde til å bli en kunde. For vet du egentlig hvor mye hvert salg koster deg? For hvis du har en annonse ute, hvor målet er å skape flere salg. Så ser man gjerne på rapportene inne i Facebook; Hvor mange klikk til nettsiden har annonsen din generert. Men det er jo ikke det som er viktig. Det som betyr noe er hvor mange salg fikk du, som et resultat av annonsen din. Tjente du penger på dette? 

2) Det andre er å optimalisere annonsen for konverteringer.

Og hva betyr egentlig det? Facebook kan optimalisere annonsen din, ved at de jobber for å finne de personen e som mest sannsynlig vil gjennomføre den handlingen som du ønsker at de skal gjøre. Hvis målet ditt med annonsen er å få folk til å registrere e-postadressen sin, eller å gjennomføre et kjøp av en vare. Så jobber Facebook for å finne de personene som meste sannsynlig vil gjennomføre den handlingen som du ønsker å oppnå.

3) Det tredje er retargeting.

Dette er å markedsføre til de som har vært innom nettsiden din. Du kan lage egne publikum på Facebook som du kan markedsføre til (publikum er en målgruppe som du ønsker å annonsere mot), og basere det på trafikken på din nettside. Og de som har vært inne på din nettside er jo mye mer interessert i din bedrift enn de som aldri har hørt om deg, sant?

Og det som er kjempeinteressant, er at du kan markedsføre til folk som har gjennomført spesifikke handlinger på nettsiden din. Hvis noen har lagt en vare i handlekurven, men av en eller annen årsak ikke gjennomført kjøpet, så kan du markedsføre til akkurat dem. Og da snakker vi om veldig målrettet markedsføring til folk som du vet er interessert i din bedrift. Og dette er folk som er lettere å selge til enn andre.

Så du bør altså prioritere å få på plass pikselen om du skal annonsere på Facebook. Det vil kunne gjøre din innsats og din bruk av penger utrolig mye mer effektiv. Du unngår å annonsere i blinde og kan jobbe mer effektivt og strategisk.

Business woman jumping fot joy


Hvis du ønsker å lære mer om Facebookpikselen, egendefinerte publikum og om alle de andre mulighetene og verktøyene som fins i Facebooks annonseringsplattform så har jeg nylig lansert et helt nytt nettkurs om Facebookannonsering. I "Din Guide til Facebookannonsering" lærer du alt du trenger å vite om Facebookannonsering, inkludert det å opprette og ta i bruk Facebookpikselen Du kan lese mer om kurset ved å klikke på knappen under.

(1) comment

Add Your Reply