mai 22

Facebook har endret hvordan de måler rekkevidde.

Har du merket en nedgang i rekkevidden din på Facebook og skjønner ikke hva det kommer av? Det trenger ikke bety at færre mennesker ser dine innlegg selv om rekkevidden er lavere. Facebook sine målinger av rekkevidde har bare blitt mer nøyaktige. De har oppdatert den organiske rekkevidden slik at den nå måles i samsvar med rekkevidde for annonser i nyhetsoppdateringen.

Illustrasjon Facebooks måling av rekkevidde

Facebook Business

Tidligere målte Facebook organisk rekkevidde når et betalt innlegg ble plassert i nyhetsoppdateringen til en person, uansett om det ble vist på skjermen eller ikke. Nå måler de en visning først når posten din faktisk vises på skjermen til brukeren.

Dette endrer ikke noe når det kommer til leveringen av dine innlegg.  ​

 «Denne oppdateringen endrer ikke hvordan innleggene dine leveres eller hvem som ser og engasjerer seg i dem (via likerklikk, kommentarer og delinger). Selv om denne oppdateringen kan føre til en lavere organisk rekkevidde for siden din, får du en mer nøyaktig sammenligning mellom betalte og organiske innlegg», forklarer Facebook på sine sider.                                                                          

Altså er den rekkevidden Facebook nå rapporterer, et tall på de folkene som faktisk har sett innlegget ditt. Folk som får innlegget ditt i nyhetsstrømmen men ikke ser det regnes ikke med i rekkevidden. Det betyr jo at rekkevidden som Facebook nå rapporterer til deg har blitt mer korrekt. Og det er jo bare positivt spør du meg.